Jødene som fanger av det jødiske. En analyse av norske historielærebøker for videregående skole
Original version
In: Lippe, M.v.d. (red.) (2021). Fordommer i skolen. Gruppekonstruksjoner, utenforskap og inkludering. p 320-340 https://doi.org/10.18261/9788215037417-2021-14Abstract
Kapitlet analyserer hvordan jødene og det jødiske fortelles frem i fire historielærebøker for videregående skole. Et hovedfunn er at jødene inngår i fortellinger som ikke primært handler om dem, men, i hovedsak, om nazismen og sionismen. Dette gjør at «jødene» i overveiende grad står frem som enten passive ofre eller sionistiske aktører. I flertallet av lærebøkene knyttes det «det jødiske» sterkt til sionistiske, historisk-religiøse forestillinger om Israel. Dette gjør at det kritiske perspektivet lærebøkene anlegger på sionismen og Israel, i stor grad også rammer jødene og det jødiske. Bare en av lærebøkene bryter med denne strukturen.