Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSæle, Christian
dc.date.accessioned2022-01-31T13:24:22Z
dc.date.available2022-01-31T13:24:22Z
dc.date.created2022-01-05T15:13:12Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.isbn9788215037400
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2976030
dc.description.abstractKapitlet analyserer hvordan jødene og det jødiske fortelles frem i fire historielærebøker for videregående skole. Et hovedfunn er at jødene inngår i fortellinger som ikke primært handler om dem, men, i hovedsak, om nazismen og sionismen. Dette gjør at «jødene» i overveiende grad står frem som enten passive ofre eller sionistiske aktører. I flertallet av lærebøkene knyttes det «det jødiske» sterkt til sionistiske, historisk-religiøse forestillinger om Israel. Dette gjør at det kritiske perspektivet lærebøkene anlegger på sionismen og Israel, i stor grad også rammer jødene og det jødiske. Bare en av lærebøkene bryter med denne strukturen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.relation.ispartofFordommer i skolen : Gruppekonstruksjoner utenforskap og inkludering
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleJødene som fanger av det jødiske. En analyse av norske historielærebøker for videregående skoleen_US
dc.typeChapteren_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/9788215037417-2021-14
dc.identifier.cristin1975311
dc.source.pagenumber320-340en_US
dc.subject.nsiVDP::Religionsvitenskap, religionshistorie: 153en_US
dc.subject.nsiVDP::Religious studies, history of religion: 153en_US
dc.identifier.citationIn: Lippe, M.v.d. (red.) (2021). Fordommer i skolen. Gruppekonstruksjoner, utenforskap og inkludering. p 320-340en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal