dc.contributor.author | Sæle, Christian | |
dc.date.accessioned | 2022-01-31T13:24:22Z | |
dc.date.available | 2022-01-31T13:24:22Z | |
dc.date.created | 2022-01-05T15:13:12Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.isbn | 9788215037400 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2976030 | |
dc.description.abstract | Kapitlet analyserer hvordan jødene og det jødiske fortelles frem i fire historielærebøker for videregående skole. Et hovedfunn er at jødene inngår i fortellinger som ikke primært handler om dem, men, i hovedsak, om nazismen og sionismen. Dette gjør at «jødene» i overveiende grad står frem som enten passive ofre eller sionistiske aktører. I flertallet av lærebøkene knyttes det «det jødiske» sterkt til sionistiske, historisk-religiøse forestillinger om Israel. Dette gjør at det kritiske perspektivet lærebøkene anlegger på sionismen og Israel, i stor grad også rammer jødene og det jødiske. Bare en av lærebøkene bryter med denne strukturen. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitetsforlaget | en_US |
dc.relation.ispartof | Fordommer i skolen : Gruppekonstruksjoner utenforskap og inkludering | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Jødene som fanger av det jødiske. En analyse av norske historielærebøker for videregående skole | en_US |
dc.type | Chapter | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2021 The Author(s) | en_US |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.18261/9788215037417-2021-14 | |
dc.identifier.cristin | 1975311 | |
dc.source.pagenumber | 320-340 | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Religionsvitenskap, religionshistorie: 153 | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Religious studies, history of religion: 153 | en_US |
dc.identifier.citation | In: Lippe, M.v.d. (red.) (2021). Fordommer i skolen. Gruppekonstruksjoner, utenforskap og inkludering. p 320-340 | en_US |