dc.contributor.author | Riese, Hanne | |
dc.contributor.author | Harlap, Yael | |
dc.date.accessioned | 2022-04-06T12:46:28Z | |
dc.date.available | 2022-04-06T12:46:28Z | |
dc.date.created | 2020-10-27T09:10:20Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.issn | 2387-5739 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2990261 | |
dc.description.abstract | Språklige konstruksjoner bærer med seg forestillinger om tilhørighet og verdi, så vel som avvik og underordning. Denne artikkelen bygger på funn fra analyser av dialoger mellom studenter og forelesere i fire bacheloremner ved to norske universitet. Vi viser hvordan dialogene produserer forestillinger om det norske som setter grenser for tilhørighet og rasialiserer deler av befolkningen. Med utgangspunkt i funnene diskuterer artikkelen utdanningssystemets rolle i å utfordre diskursivt konstruerte maktstrukturer. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | NOASP | en_US |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no | * |
dc.title | Utdanning, rasialisering og tilhørighetens grenser | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2021 The Author(s) | en_US |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |
dc.identifier.doi | 10.23865/ntpk.v7.2048 | |
dc.identifier.cristin | 1842501 | |
dc.source.journal | Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk | en_US |
dc.source.pagenumber | 132-146 | en_US |
dc.identifier.citation | Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. 2021, 7, 132-146. | en_US |
dc.source.volume | 7 | en_US |