Utdanning, rasialisering og tilhørighetens grenser
Journal article, Peer reviewed
Published version

Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2990261Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Department of Education [319]
- Registrations from Cristin [11365]
Originalversjon
Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. 2021, 7, 132-146. 10.23865/ntpk.v7.2048Sammendrag
Språklige konstruksjoner bærer med seg forestillinger om tilhørighet og verdi, så vel som avvik og underordning. Denne artikkelen bygger på funn fra analyser av dialoger mellom studenter og forelesere i fire bacheloremner ved to norske universitet. Vi viser hvordan dialogene produserer forestillinger om det norske som setter grenser for tilhørighet og rasialiserer deler av befolkningen. Med utgangspunkt i funnene diskuterer artikkelen utdanningssystemets rolle i å utfordre diskursivt konstruerte maktstrukturer.