dc.contributor.author | Østebø, Åse | |
dc.date.accessioned | 2022-06-21T23:58:33Z | |
dc.date.available | 2022-06-21T23:58:33Z | |
dc.date.issued | 2022-06-01 | |
dc.date.submitted | 2022-06-21T22:01:25Z | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2999916 | |
dc.description | Revised version. Minor spelling and formatting errors corrected. | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven presenterer en casestudie som ser på hvordan en erfaren og engasjert matematikklærer kan få til et utforskende klasserom, der læring skjer i samhandling mellom elevene. Målet med forskningsprosjektet har vært å finne hvilke pedagogiske grep denne erfarne og engasjerte læreren benytter for å få til elevaktiv utforskning. Studien er gjennomført som en kvalitativ studie der jeg har observert en lærer, og hennes matematikk 1T- klasse, i sju 120 minutters økter. For å analysere observasjonene fra matematikklasserommet benyttet jeg Cobb (2000) sitt rammeverk for klasseromsanalyser. Jeg fant at lærer la til rette for utforskende problemløsning ved å la elevene tenke sammen i små, synlig tilfeldig-valgte grupper, på vertikale ikke-permanente tavler. Oppgavene var problemoppgaver, med lav inngangsterskel og stor takhøyde, de ble gitt i oppstart av timen, som oftest muntlig og som regel en om gangen. Jeg fant videre at klassen konsoliderte ved vandring, der lærer brukte prinsipp fra fem praksiser samt samtalegrep for å få elevene til å dele, samtale om og bygge videre på hverandres idéer. Alt dette, sammen med normene som var etablert i klasserommet, førte til et klasserom der elevene samskapte forståelse i matematikk. | |
dc.language.iso | nob | |
dc.publisher | The University of Bergen | |
dc.rights | Copyright the Author. All rights reserved | |
dc.subject | vertikale ikke-permanente tavler | |
dc.subject | matematikk 1T | |
dc.subject | grupper | |
dc.subject | utforskende matematikkundervisning | |
dc.subject | videregående trinn | |
dc.subject | samtalegrep | |
dc.subject | pedagogiske grep | |
dc.subject | fem praksiser | |
dc.subject | problemløsning | |
dc.subject | tenkende klasserom | |
dc.title | «Det var jo en åpenbaring. Blir nesten som om vi har oppdaget en ny religion!» En casestudie av et utforskende Matematikk 1T-klasserom. | |
dc.type | Master thesis | |
dc.date.updated | 2022-06-21T22:01:25Z | |
dc.rights.holder | Copyright the Author. All rights reserved | |
dc.description.degree | Masteroppgave i matematikkdidatikk | |
dc.description.localcode | MAT699 | |
dc.description.localcode | VID-MAUMAT | |
dc.subject.nus | 753199 | |
fs.subjectcode | MAT699 | |
fs.unitcode | 12-11-0 | |