• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Faculty of Mathematics and Natural Sciences
  • Department of Mathematics
  • Master theses
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Faculty of Mathematics and Natural Sciences
  • Department of Mathematics
  • Master theses
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

«Det var jo en åpenbaring. Blir nesten som om vi har oppdaget en ny religion!» En casestudie av et utforskende Matematikk 1T-klasserom.

Østebø, Åse
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Master thesis (2.014Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2999916
Utgivelsesdato
2022-06-01
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master theses [111]
Sammendrag
Denne masteroppgaven presenterer en casestudie som ser på hvordan en erfaren og engasjert matematikklærer kan få til et utforskende klasserom, der læring skjer i samhandling mellom elevene. Målet med forskningsprosjektet har vært å finne hvilke pedagogiske grep denne erfarne og engasjerte læreren benytter for å få til elevaktiv utforskning. Studien er gjennomført som en kvalitativ studie der jeg har observert en lærer, og hennes matematikk 1T- klasse, i sju 120 minutters økter. For å analysere observasjonene fra matematikklasserommet benyttet jeg Cobb (2000) sitt rammeverk for klasseromsanalyser. Jeg fant at lærer la til rette for utforskende problemløsning ved å la elevene tenke sammen i små, synlig tilfeldig-valgte grupper, på vertikale ikke-permanente tavler. Oppgavene var problemoppgaver, med lav inngangsterskel og stor takhøyde, de ble gitt i oppstart av timen, som oftest muntlig og som regel en om gangen. Jeg fant videre at klassen konsoliderte ved vandring, der lærer brukte prinsipp fra fem praksiser samt samtalegrep for å få elevene til å dele, samtale om og bygge videre på hverandres idéer. Alt dette, sammen med normene som var etablert i klasserommet, førte til et klasserom der elevene samskapte forståelse i matematikk.
Beskrivelse
Revised version. Minor spelling and formatting errors corrected.
Utgiver
The University of Bergen
Opphavsrett
Copyright the Author. All rights reserved

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit