«Det var jo en åpenbaring. Blir nesten som om vi har oppdaget en ny religion!» En casestudie av et utforskende Matematikk 1T-klasserom.
Master thesis

View/ Open
Date
2022-06-01Metadata
Show full item recordCollections
- Master theses [133]
Abstract
Denne masteroppgaven presenterer en casestudie som ser på hvordan en erfaren og engasjert matematikklærer kan få til et utforskende klasserom, der læring skjer i samhandling mellom elevene. Målet med forskningsprosjektet har vært å finne hvilke pedagogiske grep denne erfarne og engasjerte læreren benytter for å få til elevaktiv utforskning. Studien er gjennomført som en kvalitativ studie der jeg har observert en lærer, og hennes matematikk 1T- klasse, i sju 120 minutters økter. For å analysere observasjonene fra matematikklasserommet benyttet jeg Cobb (2000) sitt rammeverk for klasseromsanalyser. Jeg fant at lærer la til rette for utforskende problemløsning ved å la elevene tenke sammen i små, synlig tilfeldig-valgte grupper, på vertikale ikke-permanente tavler. Oppgavene var problemoppgaver, med lav inngangsterskel og stor takhøyde, de ble gitt i oppstart av timen, som oftest muntlig og som regel en om gangen. Jeg fant videre at klassen konsoliderte ved vandring, der lærer brukte prinsipp fra fem praksiser samt samtalegrep for å få elevene til å dele, samtale om og bygge videre på hverandres idéer. Alt dette, sammen med normene som var etablert i klasserommet, førte til et klasserom der elevene samskapte forståelse i matematikk.
Description
Revised version. Minor spelling and formatting errors corrected.