• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Science and Technology
  • Department of Mathematics
  • Master theses
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Science and Technology
  • Department of Mathematics
  • Master theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Utfordringer i klasseromssamtalen

Hamran, Karianne
Master thesis
Thumbnail
View/Open
master thesis (1.021Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3000411
Date
2022-06-01
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master theses [134]
Abstract
Utfordringer i klasseromssamtalen er en masteroppgave som har tatt for seg temaet kommunikasjon og klasseromssamtaler i matematikkundervisning. Sammen med en medstudent har jeg gjennomført et opplegg i tre forskjellige klasser, to 1P-klasser og en 2P-Y-klasse. Der jobbet elevene i grupper med en problemløsningsoppgave før vi hadde en felles klasseromssamtale der elevene fikk fortelle hva de hadde gjort og diskutere forskjellige løsningsstrategier. Under klasseromssamtalen ble det brukt Åpen strategideling og Kazemi og Hintz samtaletrekk for å føre samtalen fremover. Det ble gjort en kvalitativ studie der det har blitt utviklet kategorier av utfordringer ut ifra datainnsamlingen jeg har gjort. Jeg har også undersøkt om det er noen sammenheng mellom utfordringene og de samtaletrekkene som ble brukt i klasserommet. For å samle inn data brukte jeg lydopptak av klasseromssamtalen og transkriberte lydopptakene. Transkripsjonene ble analysert og diskutert med utgangspunkt i eksempler fra transkripsjonene. Jeg fant flere gjentagende utfordringer som læreren kan møte på under klasseromssamtalen. Disse kategoriserte jeg til fem kategorier: Elever unngår matematisk tenkning, Elever forklarer upresist, Elever lytter ikke til hverandre, Lite variasjon i elevsvar og Elever ser på arbeidet som en konkurranse. Alle disse utfordringene gjentok seg i klasserommene og hindret klasseromssamtalen til å utvikle seg i en produktiv matematisk retning. At elever unngår matematisk tenkning og at de forklarer upresist var de utfordringene som viste seg oftest i transkripsjonene, men de andre var også klart til stede. På grunn av litt for lite data vil jeg ikke trekke noen konklusjon om en veldig klar sammenheng mellom utfordringene og samtaletrekkene. Likevel kommer det fram fra mine data, at det at elever unngår matematisk tenkning blir en hindring for bruk av samtaletrekkene. En annen sammenheng jeg fant, var at når elever forklarer upresist trengs det en gjentakelse av det de sa fra noen som forklarer mer presist, og gjerne med henvisning til formler eller figurer.
Publisher
The University of Bergen
Copyright
Copyright the Author. All rights reserved

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit