dc.contributor.author | Raaheim, Ole Farestvedt | |
dc.contributor.author | Raaheim, Dag Farestvedt | |
dc.contributor.author | Reikvam, Håkon | |
dc.contributor.author | Kvernenes, Monika | |
dc.date.accessioned | 2022-09-30T11:17:51Z | |
dc.date.available | 2022-09-30T11:17:51Z | |
dc.date.created | 2022-09-28T13:21:57Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.issn | 0029-2001 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3022868 | |
dc.description.abstract | BAKGRUNN
Det finnes ingen samlet oversikt over hvilke eksamensformer som er i bruk i de norske medisinstudiene. I denne studien har vi kartlagt hvilke eksamensformer som er i bruk, og analysert studieledelsenes begrunnelser for hvorfor nettopp disse er valgt. Målet har vært å få en samlet oversikt samt å sette tenkning om vurderingspraksisen i norsk grunnutdanning i medisin inn i en internasjonal og forskningsbasert ramme.
MATERIALE OG METODE
Vi samlet informasjon om eksamensformene som brukes i de fire norske profesjonsstudiene i medisin. Videre gjennomførte vi semistrukturerte intervjuer med en representant fra studieprogramledelsen ved hvert av studiestedene. Intervjuene omhandlet styrker og svakheter ved de valgte eksamensformene.
RESULTATER
Det var til dels store forskjeller i antall eksamener, deres form og deres plassering i studieløpet i de fire studieprogrammene. Flervalgsoppgaver var den dominerende formen, supplert av ulike muntlige og praktiske eksamener. Argumentasjon for valg av de ulike eksamensformene var i stor grad knyttet til behov for standardisering, objektivitet og ressurshensyn.
FORTOLKNING
Vurdering synes i stor grad å ha som hensikt å måle og kontrollere, mens mulighetene eksamen gir for å drive læring, i mindre grad utnyttes. Systemtenkningen rundt vurderingsformenes ulike formål, som løftes i internasjonale retningslinjer, synes i mindre grad å være en prioritet. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Den norske legeforening | en_US |
dc.rights | Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no | * |
dc.title | Eksamensformer i de norske medisinstudiene | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |
dc.identifier.doi | 10.4045/tidsskr.22.0337 | |
dc.identifier.cristin | 2056370 | |
dc.source.journal | Tidsskrift for Den norske legeforening | en_US |
dc.source.pagenumber | 1-11 | en_US |
dc.identifier.citation | Tidsskrift for Den norske legeforening. 2022, 142 (11), 1-11. | en_US |
dc.source.volume | 142 | en_US |
dc.source.issue | 11 | en_US |