Programmering som en matematisk representasjon
Master thesis
View/ Open
Date
2023-06-01Metadata
Show full item recordCollections
- Master theses [133]
Abstract
I Kunnskapsløftet 2020 er matematiske representasjoner og programmering to viktige temaer. Representasjoner, sammen med kommunikasjon, danner et eget kjerneelement til matematikkfaget. Sammen med innføringen av Kunnskapsløftet 2020 fikk programmering en egen plass i de matematiske kompetansemålene. Programmering kan derfor anses som en relativt fersk nykommer i norske matematikklasserom. Disse to temaene inngår i denne masteroppgaven som undersøker problemstillingen: Programmering som en matematisk representasjon. Problemstillingen blir belyst ved hjelp av forskningsspørsmålene (1) Hvordan kan programkode betraktes som en matematisk representasjon? og (2) Hvordan kan programmering støtte opp under elevers matematiske verbale representasjon? Til prosjektet har det blitt brukt et kvalitativt forskningsdesign med lyd-, video- og skjermopptak som metode. Forskningen har blitt gjennomført i én matematikklasse med R2-elever som deltakere. Opptak av elevgrupper som arbeid med en matematisk programmeringsoppgave om numerisk integrasjon, danner datamaterialet for studien. Elevene har brukt det tekstbaserte programmeringsspråket Python i gjennomførelsen av oppgaven. Datamaterialet har blitt analysert ved transkribering av lydopptak, kommentarfunksjoner i Microsoft Word og strukturering av elevers verbale representasjoner i tabeller basert på matematiske objekter. I oppgaven presenteres det fire funn som har blitt gjort: (1) elever behandler programkode som noe manipulativt, (2) elever forstår ikke nødvendigvis symbolbruk i Python, (3) elever skriver programkode for seg selv og (4) programmeringsobjekter og programmeringsbegreper kan mediere elevenes verbale representasjoner av matematiske objekter. Disse blir drøftet opp mot problemstillingen. Det ser ut til å være lite tidligere forskning på programmering som en matematisk representasjon. Dette kan indikere at det er et eksisterende gap i forskningsfeltet, som min studie kan bidra å fylle. I oppgaven presenteres også en teoretisk implikasjon knyttet til en tanke om at programmering kan anses som en egen representasjonsform, sammen med allerede etablerte matematiske representasjonsformer.