Show simple item record

dc.contributor.authorKolbeinsen, Sondre Waage
dc.date.accessioned2023-06-21T00:15:40Z
dc.date.available2023-06-21T00:15:40Z
dc.date.issued2023-06-01
dc.date.submitted2023-06-20T22:01:39Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3072357
dc.description.abstractI Kunnskapsløftet 2020 er matematiske representasjoner og programmering to viktige temaer. Representasjoner, sammen med kommunikasjon, danner et eget kjerneelement til matematikkfaget. Sammen med innføringen av Kunnskapsløftet 2020 fikk programmering en egen plass i de matematiske kompetansemålene. Programmering kan derfor anses som en relativt fersk nykommer i norske matematikklasserom. Disse to temaene inngår i denne masteroppgaven som undersøker problemstillingen: Programmering som en matematisk representasjon. Problemstillingen blir belyst ved hjelp av forskningsspørsmålene (1) Hvordan kan programkode betraktes som en matematisk representasjon? og (2) Hvordan kan programmering støtte opp under elevers matematiske verbale representasjon? Til prosjektet har det blitt brukt et kvalitativt forskningsdesign med lyd-, video- og skjermopptak som metode. Forskningen har blitt gjennomført i én matematikklasse med R2-elever som deltakere. Opptak av elevgrupper som arbeid med en matematisk programmeringsoppgave om numerisk integrasjon, danner datamaterialet for studien. Elevene har brukt det tekstbaserte programmeringsspråket Python i gjennomførelsen av oppgaven. Datamaterialet har blitt analysert ved transkribering av lydopptak, kommentarfunksjoner i Microsoft Word og strukturering av elevers verbale representasjoner i tabeller basert på matematiske objekter. I oppgaven presenteres det fire funn som har blitt gjort: (1) elever behandler programkode som noe manipulativt, (2) elever forstår ikke nødvendigvis symbolbruk i Python, (3) elever skriver programkode for seg selv og (4) programmeringsobjekter og programmeringsbegreper kan mediere elevenes verbale representasjoner av matematiske objekter. Disse blir drøftet opp mot problemstillingen. Det ser ut til å være lite tidligere forskning på programmering som en matematisk representasjon. Dette kan indikere at det er et eksisterende gap i forskningsfeltet, som min studie kan bidra å fylle. I oppgaven presenteres også en teoretisk implikasjon knyttet til en tanke om at programmering kan anses som en egen representasjonsform, sammen med allerede etablerte matematiske representasjonsformer.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectmatematisk representasjon
dc.subjectprogrammering
dc.subjectLK20
dc.subjectrepresentasjon
dc.titleProgrammering som en matematisk representasjon
dc.title.alternativeProgramming as a mathematical representation
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-06-20T22:01:39Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMasteroppgave i matematikk
dc.description.localcodeMAT399K
dc.description.localcodeMAMN-LÆRE
dc.description.localcodeMAMN-MAT
dc.subject.nus753109
fs.subjectcodeMAT399K
fs.unitcode12-11-0


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record