Hvordan design for flyt og immersjon kan lede leseren vekk fra nyhet-snacking og inn i dypdykkene mediebruk
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3072779Utgivelsesdato
2023-06-01Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master theses [248]
Sammendrag
Denne oppgaven utforsker hvordan designprinsipper basert på flyt- og immersjon teori, som beskriver opplevelsen av å være fullstendig oppslukt, engasjert og adskilt fra tid og omgivelser, kan brukes til å legge til rette for dybdekonsentrasjon og lesing av lengre tekster. Videre hvordan et slikt brukermønster kan lede vekk fra fenomenet nyhet-snacking, definert av førsteamanuensis Logan Molyneux som overfladisk lesing og bruk av nyheter. Caset for oppgaven har bakgrunn i Bergens Tidenes undersøkelser av lesernes helgevaner, der de fant at digitale lesere ikke hadde et etablert forhold til avisens helgeinnhold. I tillegg til at BT generelt hadde observert snackende brukermønstre. Digitale artikler fra BT-magasinet var spesielt utsatt for overfladisk lesing, og relevante som utgangspunkt for et design mot et alternativt brukermønster. For å forstå nyhet-snacking, oppgavens hovedbegrep, og hvordan flyt- og immersjon teori kan brukes som designprinsipper har jeg sett på studier innen digital journalistikk, interaksjonsdesign og menneske-maskin interaksjon (HCI). I tillegg til teorier innen medievitenskap, psykologi og kognitiv vitenskap. Videre, gjennom en brukersentrert designtilnærming ble intervju og spørreskjema brukt for å innhente meninger, behov og krav fra sluttbrukere. Med research through design som overordnet metode ble teorien undersøkt, designprinsipper etablert, brukerinnsikt innhentet og bearbeidet, prototyper utviklet og evaluert i en iterativ prosess. Dette resulterte i en prototype av en avisapp med en digital versjon av Bergens Tidenes magasin. Resultatet fra brukerstudie viste at designet kunne gi høy grad av immersjon og flyt. Studie er kvalitativt, men indikerer at virkemidler som begrensning av mengden innhold, saktegående og interaktive visuelle elementer og et format som skiller seg fra dagens klassiske avisapp design kan lede brukere inn i en immersiv flyt opplevelse.