Show simple item record

dc.contributor.authorEide, Sunniva Dorthea Tormodsdatter
dc.date.accessioned2023-06-23T00:02:28Z
dc.date.available2023-06-23T00:02:28Z
dc.date.issued2023-06-01
dc.date.submitted2023-06-22T22:00:38Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3072779
dc.description.abstractDenne oppgaven utforsker hvordan designprinsipper basert på flyt- og immersjon teori, som beskriver opplevelsen av å være fullstendig oppslukt, engasjert og adskilt fra tid og omgivelser, kan brukes til å legge til rette for dybdekonsentrasjon og lesing av lengre tekster. Videre hvordan et slikt brukermønster kan lede vekk fra fenomenet nyhet-snacking, definert av førsteamanuensis Logan Molyneux som overfladisk lesing og bruk av nyheter. Caset for oppgaven har bakgrunn i Bergens Tidenes undersøkelser av lesernes helgevaner, der de fant at digitale lesere ikke hadde et etablert forhold til avisens helgeinnhold. I tillegg til at BT generelt hadde observert snackende brukermønstre. Digitale artikler fra BT-magasinet var spesielt utsatt for overfladisk lesing, og relevante som utgangspunkt for et design mot et alternativt brukermønster. For å forstå nyhet-snacking, oppgavens hovedbegrep, og hvordan flyt- og immersjon teori kan brukes som designprinsipper har jeg sett på studier innen digital journalistikk, interaksjonsdesign og menneske-maskin interaksjon (HCI). I tillegg til teorier innen medievitenskap, psykologi og kognitiv vitenskap. Videre, gjennom en brukersentrert designtilnærming ble intervju og spørreskjema brukt for å innhente meninger, behov og krav fra sluttbrukere. Med research through design som overordnet metode ble teorien undersøkt, designprinsipper etablert, brukerinnsikt innhentet og bearbeidet, prototyper utviklet og evaluert i en iterativ prosess. Dette resulterte i en prototype av en avisapp med en digital versjon av Bergens Tidenes magasin. Resultatet fra brukerstudie viste at designet kunne gi høy grad av immersjon og flyt. Studie er kvalitativt, men indikerer at virkemidler som begrensning av mengden innhold, saktegående og interaktive visuelle elementer og et format som skiller seg fra dagens klassiske avisapp design kan lede brukere inn i en immersiv flyt opplevelse.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectappdesign
dc.subjectUX-design
dc.subjectHCI
dc.subjectinteraksjonsdesign
dc.subjectflyt
dc.subjectdigital journalistikk
dc.subjectNyheter
dc.subjectimmersjon
dc.titleHvordan design for flyt og immersjon kan lede leseren vekk fra nyhet-snacking og inn i dypdykkene mediebruk
dc.title.alternativeHow flow and immersion in design can prevent news snacking and facilitate in-depth media use
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-06-22T22:00:38Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMasteroppgave i medie- og interaksjonsdesign
dc.description.localcodeMIX350
dc.description.localcodeMASV-MIX
dc.subject.nus735999
fs.subjectcodeMIX350
fs.unitcode15-17-0


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record