Blar i Publication series på emneord "VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260"
Viser treff 1-20 av 32
-
Angående sambandet mellan religionsvetenskaplig forskning och didaktik
(UPED-skrift nr.1/2005, Working paper, 2005) -
Bruk av Power Lab systemet i nevrofysiologi kurset ved seksjon for fysiologi
(UPED-skrift nr. 1/2006, Working paper, 2006)Elhoucine Messaoudi beskriver hvordan et IKT basert undervisningsprogram (Power lab systemet - PLS) kan være et godt alternativ til bruk av forsøksdyr (frosk og rotter) i laboratoriekurs innen nevrofysiologi. Han beskriver ... -
Bruk av simulatorer og roboter i trening og opplæring innen medisin
(UPED-skrift nr. 1/2006, Working paper, 2006)Increasing interest in patient safety and shortage in training possibilities for new surgeons draw attention to new possibilities for aquiring requested comptetence and skills. In addition, advanced technology and sofisticated ... -
Dramatisk undervisning i høyere utdanning: Modulen ”Øvelser i gruppeprosesser” i Master i pedagogikk ved Universitetet i Bergen
(UPED-skrift nr. 1/2005, Working paper, 2005)Denne artikkelen presenterer modulen ”øvelser i gruppeprosesser” i Master i pedagogikk, ved Universitetet i Bergen, Norge. Modulen hadde som mål å trene studentenes veiledningsferdigheter samt forbedre gruppeinteraksjonen. ... -
En refleksiv modell for mastergradsveiledning
(UPED-skrift nr. 1/2005, Working paper, 2005)Three ideal categorizing models for tutoring master students have been proposed by Dysthe et al.: the teaching model, the apprentice model and the partner model. Based on a comparative study of master thesis tutoring at ... -
Erfaringer med vanlige problemer i veiledning Dialog etter modell av et rollespill
(UPED-skrift nr. 1/2005, Working paper, 2005) -
Evaluering av nettbasert læringsportal ved Det Psykologiske Fakultet –Profesjonsstudiet, 3. semester.
(UPED-skrift nr. 1/2006, Working paper, 2006)LMS er en forkortelse for ”learning management system” og blir anvendt om systemer som administrerer nettbaserte undervisningstjenester for studenter, lærere og administratorer. Det Psykologiske Fakultet ved Universitetet ... -
Examen philosophicum – fra et historisk til et tematisk studium
(UPED-skrift nr. 1/2006, Working paper, 2006)Lars Svendsen har skrevet ny lærebok for Examen philosophicum (spesielt tilpasset alfakurset på HF ved UiB) og redegjør for valget om å skrive boken med stoffet organisert tematisk heller enn som en historisk fortelling ... -
Experience with Group Supervision
(UPED-skrift nr. 1/2006, Working paper, 2006)Supervision can take a few different forms. For example, it can be one-to-one supervision and it can also be group supervision. Group supervision is an important process within the scientific community. Many research groups ... -
An experiment to improve scientific communication skills amongst Norwegian students
(UPED-skrift nr. 1/2006, Working paper, 2006)Hilary Birks summerer opp 15 års erfaring med en student-/stipendiat-/postdoc-/ kollegagruppe på Botanisk institutt. Hver 3. uke har de hatt lunsjmøter med faglige presentasjoner og livlige diskusjoner på engelsk. Hun viser ... -
Forbedringsorientert individualisert studentevaluering ved Institutt for samfunnspsykologi
(UPED-skrift nr. 1/2005, Working paper, 2005) -
Forskningsmøtene ved Seksjon for allmennmedisin
(UPED-skrift nr. 1/2005, Working paper, 2005)The structure and function of research meetings at the Section for General Practice at the University of Bergen are described in this article. The empirical basis is an interview with two participants, and results from ... -
Forskningsveiledning ved Geofysisk institutt, Universitetet i Bergen
(UPED-skrift nr. 1/2006, Working paper, 2006)A study was conducted of research supervision at the Geophysical Institute of the University of Bergen by means of two separate group interviews: one with 7 of the 26 Ph.D.students, and one with 3 of the 16 full-time ... -
Innledning [til UPED-skrift nr. 1/2006]
(UPED-skrift nr. 1/2006, Working paper, 2006) -
Interaction between supervisor and student - study of a meeting
(UPED-skrift nr. 1/2005, Working paper, 2005)This study was done as a part of a course in “Forskerveiledning på Master og PhD nivå”. The relationship between a supervisor and the student has been claimed as the variable that is most important for the research process ... -
"It’s a question of TRUST" Evaluering av bruk av dataprogram i undervisningen på 100-nivå
(UPED-skrift nr. 1/2005, Working paper, 2005) -
"Man lærer best ved å lære bort synes jeg". Røynsler med medstudentrespons ved Historisk institutt våren 2004.
(UPED-skrift nr. 1/2006, Working paper, 2006)Frode Ulvund tar opp studentenes erfaringer med å kommentere medstudenters fagtekster, med utgangspunkt i en studentevaluering. Han peker på to viktige forbedringsområder for denne praksisen: studentenes motivasjon og ... -
Modern field courses and problem-based learning; a comparison between industry and academia
(UPED-skrift nr. 1/2006, Working paper, 2006)Problem-based learning (PBL) can provide an attractive learning situation in relation to field courses. Combined with information technology, the learning effect can be enhanced compared with more traditional courses that ... -
Nytte og glede følges ikke alltid ad
(UPED-skrift nr. 1/2006, Working paper, 2006)Bjørg Ladehaug har ansvaret for 15 medisinerstudenter i to uker ved kvinneklinikken der de må være meget oppmerksomme på å ikke gi pasientene (fødende kvinner) for stor belastning med tilstedeværende studenter. Hun rapporterer ... -
Om integrering av skriveøvelser i undervisningen
(UPED-skrift nr. 1/2006, Working paper, 2006)Gisle Selnes har hatt som mål å integrere studentenes skriving og muntlige presentasjoner i den ”sikkert til tider noe søvndyssende talestrømmen fra foreleseren” i sin undervisning i et fordypningsemne i latinamerikansk ...