Blar i Publication series på emneord "VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280"
Viser treff 1-20 av 71
-
Angående sambandet mellan religionsvetenskaplig forskning och didaktik
(UPED-skrift nr.1/2005, Working paper, 2005) -
An approach to improve the learning outcome among bachelor students in nutrition
(UPED-skrift, Working paper, 2015-08) -
Bridge-ins. About building bridges at the beginning of a language lesson
(UPED-skrift, Working paper, 2015) -
Bruk av BOPPS-modellen i undervisning av medisin-studenter
(UPED-skrift, Working paper, 2015) -
Bruk av Power Lab systemet i nevrofysiologi kurset ved seksjon for fysiologi
(UPED-skrift nr. 1/2006, Working paper, 2006)Elhoucine Messaoudi beskriver hvordan et IKT basert undervisningsprogram (Power lab systemet - PLS) kan være et godt alternativ til bruk av forsøksdyr (frosk og rotter) i laboratoriekurs innen nevrofysiologi. Han beskriver ... -
Bruk av simulatorer og roboter i trening og opplæring innen medisin
(UPED-skrift nr. 1/2006, Working paper, 2006)Increasing interest in patient safety and shortage in training possibilities for new surgeons draw attention to new possibilities for aquiring requested comptetence and skills. In addition, advanced technology and sofisticated ... -
Course Evaluation of a new Undergraduate Oral Radiology Course
(UPED-skrift nr. 1/2004, Working paper, 2004)David MacDonald (Det odontologiske fakultet) beskriver sitt kurs i radiologi, et kurs som er lagd med tanke på hvordan faget brukes i den kliniske praksis og samtidig prøver å ta hensyn til at studenter lærer på ulike ... -
Det klassiske seminar - en akademisk proteus? Forskningsseminaret ved klassisk seksjon som moderne veiledningsarena
(UPED-skrift nr. ?/2008, Working paper, 2008)Klassisk filologi er et av de eldste fagene ved norske universiteter. Faget har utviklet seg innenfor en tysk fagtradisjon der lingvistisk kompetanse har vært alfa og omega. Skriftlig produksjon har først kommet langt ut ... -
Dramatisk undervisning i høyere utdanning: Modulen ”Øvelser i gruppeprosesser” i Master i pedagogikk ved Universitetet i Bergen
(UPED-skrift nr. 1/2005, Working paper, 2005)Denne artikkelen presenterer modulen ”øvelser i gruppeprosesser” i Master i pedagogikk, ved Universitetet i Bergen, Norge. Modulen hadde som mål å trene studentenes veiledningsferdigheter samt forbedre gruppeinteraksjonen. ... -
En refleksiv modell for mastergradsveiledning
(UPED-skrift nr. 1/2005, Working paper, 2005)Three ideal categorizing models for tutoring master students have been proposed by Dysthe et al.: the teaching model, the apprentice model and the partner model. Based on a comparative study of master thesis tutoring at ... -
Er informasjon til pasientene god nok ved klinikk for spesialutdannelse i kveveortopedi?
(UPED-skrift nr. 1/2004, Working paper, 2004)Marit Midtbø (Det odontologiske fakultet) utdanner spesialister i kjeveortopedi, og drøfter i sin tekst om informasjonen om behandlingen mellom spesialistkandidat og pasient fungerer tilfredsstillende - med utgangspunkt i ... -
Erfaring fra bruk av mappevurdering innen emnet: Etikk og velferd hos akvatiske organismer
(UPED-skrift nr. 1/2004, Working paper, 2004)Ragnar Nortvedt (Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet) beskriver gjennomføringen og drøfter erfaringene fra bruk av mappeevaluering innen emnet: Etikk og velferd hos akvatiske organismer, et emne med bare 5 studenter. ... -
Erfaringer med gruppeveiledning av mastergradsstudenter ved Institutt for biologi
(UPED-skrift nr. ?/2006, Working paper, 2006)I dette prosjektet ble det gjennomført gruppeveiledning av mastergradsstudenter i fiskeribiologi ved BIO. Artikkelen omtaler og drøfter erfaringene fra gruppeveiledningen. -
Erfaringer med vanlige problemer i veiledning Dialog etter modell av et rollespill
(UPED-skrift nr. 1/2005, Working paper, 2005) -
Etablering av mastergradsstudium i Molekylærmedisin ved Medisinsk fakultet, Universitetet i Bergen
(UPED-skrift nr. 1/2004, Working paper, 2004)Pål Rasmus Njøstad (Det medisinske fakultet) tar for seg etableringen av et mastergradsstudium i molekylærmedisin ved Det medisinsk fakultet som et tredje program innen mastergraden i humanbiologiske fag. Han beskriver ... -
Evaluering av nettbasert læringsportal ved Det Psykologiske Fakultet –Profesjonsstudiet, 3. semester.
(UPED-skrift nr. 1/2006, Working paper, 2006)LMS er en forkortelse for ”learning management system” og blir anvendt om systemer som administrerer nettbaserte undervisningstjenester for studenter, lærere og administratorer. Det Psykologiske Fakultet ved Universitetet ... -
Evaluering av studenters journalopptak og undersøkelse av barn ved innleggelse i barneavdeling
(UPED-skrift nr. ?/2006, Working paper, 2006)Hensikten med en pilotstudie som vi har gjort, var å utprøve en metode for å evaluere studentene i selve undersøkelsessituasjonen ved journalopptak. Vi ønsket å få fram ulike sider ved studentenes evne til å oppnå god ... -
Examen philosophicum – fra et historisk til et tematisk studium
(UPED-skrift nr. 1/2006, Working paper, 2006)Lars Svendsen har skrevet ny lærebok for Examen philosophicum (spesielt tilpasset alfakurset på HF ved UiB) og redegjør for valget om å skrive boken med stoffet organisert tematisk heller enn som en historisk fortelling ...