• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Faculty of Psychology
  • Department of Education
  • Department of Education
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Faculty of Psychology
  • Department of Education
  • Department of Education
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Jeg er glad i skolebenken jeg". Om grunnkurselevers bruk av elektroniske læringsplattformer i faget norsk

Harboe, Leif
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Hovedoppgave-harboe.pdf (1.545Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/1320
Utgivelsesdato
2004
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Department of Education [255]
Sammendrag
Hovedoppgaven tar for seg elever på grunnkurs som bruker elektroniske læringsplattform på en videregående skole i Rogaland i perioden august 2003 til juni 2004. Elevene har hatt ca 20% mindre undervisning i faget norsk enn normalt, og læringsplattformen har ”erstattet” timene som har falt vekk. Målet med oppgaven har vært å belyse deres læringserfaringer med dette verktøyet og da spesielt i faget norsk. Metoden som har vært brukt er kvalitative forskningsintervju, men jeg trekker også i noen grad på skriftlig materiale som nettbaserte diskusjonsgrupper og spørreundersøkelser. Elevene som er intervjuet, bruker læringsplattformen på forskjellige måter, og de ser i ulik grad læringsplattformen som alternative muligheter for å organisere sin egen læring på, for eksempel i retning av det jeg i denne teksten har kalt for ”asynkron læring”. Undersøkelsen avdekker uklare ”kontrakter” mellom lærer og elev, det vil si at det ikke har vært avklart tydelig nok muligheter og forventinger om hvordan læringsplattformen skal brukes, f. eks. i forhold til veiledning. En mulig konklusjon på dette bør være at skoler som tar læringsplattformer i bruk, bør tenke igjennom i hvilken grad og på hvilken måte bruk av læringsplattform kan virke transformerende på måten å organisere undervisningen på, f. eks. i forhold til kommunikasjon og i forhold til tilrettelegging av lærestoff, og at en bør være eksplisitt på dette i forhold til aktørene.
Utgiver
The University of Bergen
Opphavsrett
Copyright the author. All rights reserved
The author

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit