Blar i Master theses på tittel
Viser treff 5-24 av 59
-
Deltakelse, muligheter og utenforskap i kunnskapssamfunnet -en studie av narrative konstruksjoner i utvalgte Meldinger til Stortinget
(Master thesis, 2019-07-02)Dette prosjektet undersøker hvordan narrative konstruksjoner av relasjonen mellom utdanning, arbeid og utenforskap kommer til uttrykk i utvalgte Meldinger til Stortinget. Disse er: St.meld. nr. 16 (2006-2007) …og ingen ... -
«Det er hvem jeg er» Tegnspråklige døve elevers sosiale vilkår i skoler tilrettelagt for døve og hørselshemmede
(Master thesis, 2023-05-30)Opplæring for døve og hørselshemmede elever har de siste tiårene hovedsakelig foregått i ordinære skoler. Da de statlige døveskolene ble lagt ned og opplæringen overført til kommunene, møtte dette kraftig kritikk og motstand ... -
«Det er ikkje målbart». Ei undersøking av korleis lærarar i vidaregåande arbeider for at livsmeistring skal verte ein del av opplæringa.
(Master thesis, 2021-05-28)Samandrag Temaet for masteroppgåva er korleis lærarar i vidaregåande skule driv arbeidet med å gjere livsmeistring til ein del av den overordna delen av læreplanverket for kunnskapsløftet 20. Problemstillinga for oppgåva ... -
"Det er jo ikke alltid vi kan ta med oss bokstavene ut i sandkassa" En kvalitativ studie av læreres erfaringer med motivasjon og belønning, sett i lys av selvbestemmelsesteori og operant betinging.
(Master thesis, 2021-05-14)Problemstilling: “Hva kjennetegner læreres belønningspraksis på barneskolen?” Forskningsspørsmålene i studiet omhandler læreres refleksjoner rundt hvorfor og hvordan de benytter belønning, samt på hvilken måte elevenes ... -
"Det er som å stå kliss naken på Karl Johan" En fenomenologisk studie om tre elevers erfaringer fra fysisk aktivitet og kroppsøving
(Master thesis, 2022-05-19)Masteroppgaven tar utgangspunkt i min tidligere utdanning i kroppsøving og idrettsfag. Interessen for temaet startet der. I dag jobber jeg som kroppsøvingslærer i videregående skole, der et av målene i kroppsøvingsfaget ... -
Digital læringsanalyse i grunnopplæringen: En kvalitativ studie av hva som karakteriserer læreres bruk av læringsanalytiske dashboard i grunnopplæringen
(Master thesis, 2023-11-15)I norsk sammenheng har det de siste årene blitt rettet oppmerksomhet mot elevers bruk av digitale læremidler, og hvordan en kan bruke digital læringsanalyse for å forbedre elevers læring og undervisning. Digital læringsanalyse ... -
Diskurser om inkludering. En kritisk diskursanalyse av hvordan inkludering forstås i den norske grunnskolen
(Master thesis, 2020-01-21)I Norge har vi lenge hatt en fellesskole med inkludering som formål. Dette er uttrykt gjennom en kjent forestilling «den norske enhetsskolen». Gjennom styringsdokumenter, læreplaner og opplæringsloven har vi forpliktet oss ... -
Døv i hørende skole: En god skolehverdag - inkludering og mestring
(Master thesis, 2019-07-02)Denne studien omhandler inkludering av hørselshemmede elever i hørende skole. Formålet med studien er å se hvilke faktorer som kan bidra til at hørselshemmede elever opplever mestring og inkludering i hørende skoler. Det ... -
Elektrikerfaget. Hva kjennetegner elektrikerlærlingerslæreprosesser på arbeidsplassen?
(Master thesis, 2019-07-02) -
En fenomenologisk-hermeneutisk mastergradsoppgave om læreres opplevelser og erfaringer i arbeid for og med nyankomne elever
(Master thesis, 2021-11-09)Denne kvalitative mastergradsoppgaven er gjennomført for å løfte frem et utvalg av læreres opplevelser og erfaringer i sitt arbeid for og med nyankomne elever. Oppgaven søker lærernes subjektive beskrivelser av hva som ... -
En kritisk diskursanalyse av barnehagelæreres profesjon
(Master thesis, 2019-12-17)Denne studien undersøker hvilke diskurser som dominerer i beskrivelsen av barnehagelærerprofesjonen i et utvalg politiske dokumenter. Disse dokumentene er; to Meldinger til Stortinget; St. Meld. Nr. 24. (2012-2013). ... -
En kvalitativ studie av barnehageansatte sin forståelse av relasjonen mellom lek, læring og undervisning i barnehagen
(Master thesis, 2020-06-26)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie med fokus på ulike barnehageansattes oppfatning om egen praksis innenfor lek, læring og undervisning i barnehagen. Formålet med oppgaven er å få innsikt i barnehageansattes ... -
En kvalitativ studie av læreres beskrivelser og erfaringer med elever med komplekse traumer
(Master thesis, 2023-05-29)Flere barn i Norge lever i sårbare livssituasjoner, og det har blitt en økende problematikk at psykisk uhelse rammer flere barn og ungdom (Folkehelseinstituttet, 2023). Komplekse traumer kan inkorporeres i denne problematikken, ... -
En tematisk analyse av hvilke erfaringer PP-rådgivere har fra det tverrfaglige samarbeidet med lærere på ungdomstrinnet i saker knyttet til bekymringsfullt skolefravær
(Master thesis, 2023-05-15)Bakgrunn og formål: Masteravhandlingen undersøker PP-rådgiveres erfaringer fra det tverrfaglige samarbeidet med lærere på ungdomstrinnet i saker knyttet til bekymringsfullt skolefravær. Alle barn i Norge mellom 6-16 år har ... -
Fra ord til endring? En kritisk diskursanalyse av NOU 2015:2 "Å høre til. Virkemidler for et trygt psykososialt skolemiljø".
(Master thesis, 2020-05-30)Mobbefenomenet blant barn og unge har vært, og er, et gjennomgangstema i utdanningspolitikken så vel som i det norske samfunnet. Debatten dreier seg i stor grad om hvordan problemet skal håndteres og motvirkes. Nulltoleranse ... -
Fra reproduktion til refleksion. En kvalitativ studie af læreres arbejde med udvikling af elevers kritisk reflekterende evner.
(Master thesis, 2020-06-26)Internationale forskningsresultater viser, at lærere på tværs af uddannelsestrin møder udfordringer i deres arbejde med at få elever til at bevæge sig fra en faktapræget reproducerende tilnærmning til kundskabsudvikling ... -
G. W. F Hegels Bildung. Erindring, fremmedgjøring og anerkjenning som grunnkategorier i Hegels danningsteori
(Master thesis, 2023-10-19) -
Gjensidig læring: En kvalitativ studie av bachelorstudenters refleksjoner om samarbeid ansikt til ansikt
(Master thesis, 2020-06-26)Dette er en kvalitativ studie som handler om bachelorstudenters refleksjoner om samarbeidslæring ansikt til ansikt på Campus ved NTNU. Samarbeid er studiens hovedtema. Temaet belyses ut fra teori om samarbeidslæring basert ... -
Grunnsynet i den norske skulen
(Master thesis, 2021-12-03)Samandrag Studiet er ei dokumentanalyse som gir eit innblikk i korleis grunnsynet i den norske skulen har endra seg frå «Generell del» av Reform 94 til «Overordna del» av LK20. Dette blir gjort ved å identifisere diskursar ... -
Hvilke erfaringer gir PALS-modellen for elever med ADHD?: En kvalitativ undersøkelse av PALS-modellen gjennom lærere og PALS-veiledere.
(Master thesis, 2023-05-15)Denne kvalitative masteroppgaven er gjennomført med ønske om å undersøke PALS-modellens pedagogiske og organisatoriske prinsipper, og hvorvidt disse fungerer som tilrettelegging for elever med ADHD. Problemstillingen som ...