Leksehjelp i matematikk - En kvantitativ studie av elever ved videregående skoler
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/23014Utgivelsesdato
2020-06-25Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master theses [133]
Sammendrag
Denne oppgaven har kartlagt utbredelsen av leksehjelp i matematikk og årsaker til at elever på videregående skoler bruker det. Data ble samlet inn fra elever gjennom et elektronisk spørreskjema. Utvalget var elever som hadde matematikk i inneværende skoleår. Studien viser at svært mange elever på videregående skoler har god tilgang på leksehjelp i matematikk. Trass dette ble det funnet at kun 11% av respondentene brukte leksehjelp i matematikk da undersøkelsen ble gjennomført. De aller fleste av disse hadde brukt leksehjelp tidligere. Leksehjelp blir brukt fordi elevene vil bli bedre i og vil lære mer om matematikk, og fordi de trenger et sted å arbeide med matematikk. De har valgt tilbudet de bruker på grunn av venner som bruker samme tilbud, det er gratis og at det har et godt rykte. Den viktigste årsaken til å ikke bruke leksehjelp er at man ikke har tid og at man er fornøyd med undervisningen på skolen. Resultatene viser at bruk av leksehjelp påvirkes i noen grad av kjønn, fagretning, avstand mellom skole og leksehjelp og at man blir motivert av å klare oppgaver. Derimot ble det ikke funnet sammenheng mellom bruk av leksehjelp og klassetrinn, generell motivasjon i matematikk eller påvirkning fra familie og lærere. Undersøkelsen viser at elevene har ulike forventninger til lærer på skolen og hjelper på leksehjelp når det gjelder vurdering og autonomi.