Blar i Department of Education på emneord "724112"
Viser treff 1-20 av 130
-
"Alle burde hatt ein forskarskule". Ein kvalitativ studie av tidlegare stipendiatar sine erfaringar med forskarskulen NAFOL
(Master thesis, 2017)National research schools are defined as one strategy to increase the quality of the doctoral education in Norway, by offering an enhanced professional environment for PhD students in selected research domains. In this ... -
«Å beskrive det magiske» En kvalitativ studie av musikklærere i ungdomsskolen sine opplevelser med vurdering av komposisjoner
(Master thesis, 2023-05-30)Dette masterprosjektet har undersøkt hvilke opplevelser musikklærere har med vurdering av komposisjoner i musikkfaget i ungdomsskolen. Det undersøkes også hva de sier de legger vekt på når de vurderer slikt kreativt, ... -
«Å lede en gjeng med ledere» - bruken av lærernes arbeidstid i den videregående skolen
(Master thesis, 2020-06-26)En viktig mekanisme for styring i den moderne norske skolen, er rammene rundt lærernes arbeidstid. Selv om mesteparten av arbeidstiden er båndlagt gjennom nasjonale bestemmelser, og hovedsakelig knyttet til undervisning, ... -
«Å lede til utvikling». En kvalitativ studie av muligheten mellomledere i ungdomsskolen har til å drive pedagogisk utviklingsarbeid.
(Master thesis, 2017-06-24)Summary Objective: In recent years, middle-level leaders have been assigned a new role in the Norwegian educational system. In the school’s hierarchy, this new role is situated between the teachers and the principal. This ... -
«Å svømme på dypt vann?»: En kvalitativ studie av traineers opplevelser av læring og læringsprosesser i traineeprogram
(Master thesis, 2017-06-16)The subject of this master’s thesis is trainees’ experiences of being a trainee in two recognized and complex knowledge intensive companies. The main research question is «What characterizes trainee employees’ experiences ... -
Barn og barndom i skolens sanger
(Master thesis, 2014-05-20)Our understanding of children and childhood seems to have undergone a change in recent years in relation to previous times. Statements such as “children mature more rapidly these days” or “childhood is on the verge of ... -
Barnehagelærerers psykososiale arbeidsmiljø- - en kvantitativ studie av barnehagelæreres opplevelser av krav, kontroll, sosial støtte, mestring og stress i arbeidsituasjonen
(Master thesis, 2019-06-18)Denne kvantitative studien tar for seg barnehagelæreres psykososiale arbeidsmiljø i kommunale barnehager, i en stor kommune i Norge. Arbeidsmiljøfaktorer som er undersøkt er barnehagelæreres opplevelser av krav, kontroll, ... -
Barnehagestyreren på stram line - En studie av kompetansekrav til barnehagestyrere
(Master thesis, 2011-05-16)The aim of the study is to investigate the relationship between the requirements for kindergarden skills and the real expertise of these leaders. The study has a qualitative design. From a hermeneutical approach I conducted ... -
Bedre skolestart med skolestartskjema? En kvalitativ studie av skolestartskjema som overgangspraksis
(Master thesis, 2018-06-27)The theme of this master’s thesis is kindergarten teachers, school teachers and SFO leaders' experiences with information transfer in the transition between kindergarten and school. The problem is as follows: What characterizes ... -
"Ble vekket av han andre som sa eg ikkje måtte sove på jobb" - en etnografisk undersøkelse om læring av sosiale normer i skole og bedrift i lys av Mesterlære og Konsekvenspedagogikk.
(Master thesis, 2008)Ungdom blir ofte overrasket over arbeidslivets krav når de kommer ut i jobb. En økende brukav praksisutplasseringer fra skolenes side er et tiltak man mener gjør yrkesforberedelsenbedre.I oppgaven undersøker jeg problemet ... -
Deltakelse, muligheter og utenforskap i kunnskapssamfunnet -en studie av narrative konstruksjoner i utvalgte Meldinger til Stortinget
(Master thesis, 2019-07-02)Dette prosjektet undersøker hvordan narrative konstruksjoner av relasjonen mellom utdanning, arbeid og utenforskap kommer til uttrykk i utvalgte Meldinger til Stortinget. Disse er: St.meld. nr. 16 (2006-2007) …og ingen ... -
"Der skoen trykker"
(Master thesis, 2013-11-14)Learning objectives are used by businesses and organisations in order to reach strategic and overarching goals. Traditionally it is believed that training and education in general will benefit the business. The fundamental ... -
«Det er ikkje målbart». Ei undersøking av korleis lærarar i vidaregåande arbeider for at livsmeistring skal verte ein del av opplæringa.
(Master thesis, 2021-05-28)Samandrag Temaet for masteroppgåva er korleis lærarar i vidaregåande skule driv arbeidet med å gjere livsmeistring til ein del av den overordna delen av læreplanverket for kunnskapsløftet 20. Problemstillinga for oppgåva ... -
"Det er jo ikke alltid vi kan ta med oss bokstavene ut i sandkassa" En kvalitativ studie av læreres erfaringer med motivasjon og belønning, sett i lys av selvbestemmelsesteori og operant betinging.
(Master thesis, 2021-05-14)Problemstilling: “Hva kjennetegner læreres belønningspraksis på barneskolen?” Forskningsspørsmålene i studiet omhandler læreres refleksjoner rundt hvorfor og hvordan de benytter belønning, samt på hvilken måte elevenes ... -
"Det er som å stå kliss naken på Karl Johan" En fenomenologisk studie om tre elevers erfaringer fra fysisk aktivitet og kroppsøving
(Master thesis, 2022-05-19)Masteroppgaven tar utgangspunkt i min tidligere utdanning i kroppsøving og idrettsfag. Interessen for temaet startet der. I dag jobber jeg som kroppsøvingslærer i videregående skole, der et av målene i kroppsøvingsfaget ... -
"Diabetikar i ein skulekvardag - elevperspektiv"
(Master thesis, 2014-05-15)This study deals with young diabetics and their perspective on their schooldays. While surveying the theme, which was done before I started work on my study, I found that this point of view was a little researched area in ... -
Digital læringsanalyse i grunnopplæringen: En kvalitativ studie av hva som karakteriserer læreres bruk av læringsanalytiske dashboard i grunnopplæringen
(Master thesis, 2023-11-15)I norsk sammenheng har det de siste årene blitt rettet oppmerksomhet mot elevers bruk av digitale læremidler, og hvordan en kan bruke digital læringsanalyse for å forbedre elevers læring og undervisning. Digital læringsanalyse ... -
Diskurser om barn i Rammeplanene for barnehager: 1996,2006 og 2017.
(Master thesis, 2017-06-15)The main theme of this assignment is how the view of children is in “the Norwegian framework plans for the content and tasks of kindergartens” from 1996, 2006 and 2017. The problem statement of the assignment is as follows: ... -
Diskurser om inkludering. En kritisk diskursanalyse av hvordan inkludering forstås i den norske grunnskolen
(Master thesis, 2020-01-21)I Norge har vi lenge hatt en fellesskole med inkludering som formål. Dette er uttrykt gjennom en kjent forestilling «den norske enhetsskolen». Gjennom styringsdokumenter, læreplaner og opplæringsloven har vi forpliktet oss ... -
Døv i hørende skole: En god skolehverdag - inkludering og mestring
(Master thesis, 2019-07-02)Denne studien omhandler inkludering av hørselshemmede elever i hørende skole. Formålet med studien er å se hvilke faktorer som kan bidra til at hørselshemmede elever opplever mestring og inkludering i hørende skoler. Det ...