Blar i Department of Education på tittel
Viser treff 105-124 av 373
-
Feedback practice in lower secondary school: Exploring development of perceptions of feedback practice among students and teachers
(Journal article; Peer reviewed, 2022)This article reports on a qualitative study investigating how perceptions of feedback and feedback practice developed over the course of a seven-month development project with students and teachers in ten lower secondary ... -
Foreningen av visdom og veltalenhet – utkast til en universitetsdidaktikk gjennom en kritikk og videreføring av Skjervheims pedagogiske filosofi på bakgrunn av Arendt og Foucault. Eller hvorfor menneskelivet er mer som å spille fløyte enn å bygge et hus
(Doctoral thesis, 2018-06-14)This thesis attempts to give an interpretation and further development of the Norwegian philosopher Hans Skjervheim’s educational thinking. The main argument is that Skjervheim’s view of pedagogy as a type of ... -
Formal learning spaces in Higher Education–a systematic review
(Journal article; Peer reviewed, 2022)Over the past ten years, there has been an increasing focus on physical learning spaces in higher education. By now, what do we really know about the relation between space and student learning? What does the research ... -
Forventninger. En kvalitativ studie av Classfronter som redskap for læring. CF som mediator og katalysator
(Master thesis, 2006)Denne studien handler om to aspekter ved bruken av det elektroniske studiestøttesystemet Classfronter (CF) i høyere utdanning: a) Hvordan CF fungerer som læringsredskap blant campusstudenter (i.e. i kontrast til bruken av ... -
Fra internasjonal konkurranse til interkulturell kompetanse. Betraktninger rundt praksismobilitet som internasjonaliseringsstrategi i norsk lærerutdanning
(Journal article; Peer reviewed, 2023)This study explores international practicums in Norwegian teacher education. The study is based on a qualitative survey of teacher education institutions in combination with discourse analysis of the white paper on the ... -
Fra ord til endring? En kritisk diskursanalyse av NOU 2015:2 "Å høre til. Virkemidler for et trygt psykososialt skolemiljø".
(Master thesis, 2020-05-30)Mobbefenomenet blant barn og unge har vært, og er, et gjennomgangstema i utdanningspolitikken så vel som i det norske samfunnet. Debatten dreier seg i stor grad om hvordan problemet skal håndteres og motvirkes. Nulltoleranse ... -
Fra reproduktion til refleksion. En kvalitativ studie af læreres arbejde med udvikling af elevers kritisk reflekterende evner.
(Master thesis, 2020-06-26)Internationale forskningsresultater viser, at lærere på tværs af uddannelsestrin møder udfordringer i deres arbejde med at få elever til at bevæge sig fra en faktapræget reproducerende tilnærmning til kundskabsudvikling ... -
Fra rødpenn til råd - En kvalitativ studie av hvordan norsklærere på ungdomstrinnet har opplevd satsingen Vurdering for læring. og hvordan de jobber med vurdering i kjølvannet av dette prosjektet
(Master thesis, 2014-05-13)The theme of this master thesis is the national investment project Assessment for learning 2010-2014. Assessment for learning has the previous years been an area of commitment in schools, both in Norway and internationally ... -
Fra video til vurdering. En kvalitativ studie av idrettslæreres bruk av video i forbindelse med formativ vurdering
(Master thesis, 2014-11-06)The aim for this master thesis is to investigate how video can promote formative assessement in sportsstudies in upper secondary schools. The methodological approach of this research is qualitative, with semi-structured ... -
Fra «bør» til «skal». Rammeplan for barnehagen i et implementeringsperspektiv
(Book, 2023)Rammeplanen for barnehage former hverdagen til barna og de ansatte i barnehagen, og er et uttrykk for samfunnets rådende syn på barn og barns oppvekst. Denne antologien undersøker hvordan den gjeldende rammeplanen fra 2017 ... -
Frå skulebenk til deadlines. Korleis nettjournalistar og journaliststudentar lærer, og korleis dei utviklar journalistfagleg kunnskap
(Doctoral thesis, 2017-11-23)This study examines how journalist students and online journalists learn informally, and understand and develop knowledge through education and practice. I have investigated (1) the role of practical knowledge and how the ... -
Frå ungdomsskule til vidaregåande skule – elevane si stemme
(Peer reviewed; Journal article, 2010)This article is based on a qualitative study of students’ experiences with the transition from lower to upper secondary school in vocational programmes. The educational debate in Norway has recent years been concerned with ... -
Frihet eller død - fra læring til undervisning. Hvordan opplever montessorielevene overgangen til vanlig ungdomsskole?
(Master thesis, 2002)Jeg har valgt et elevperspektiv i denne oppgaven, fordi jeg mener det er elevenes oppfatning som best vil belyse denne overgangen. På tross av et subjektivt perspektiv, mener jeg montessorielevenes erfaring kan gi verdifull ... -
Fysisk aktivitetsnivå blant 11- og 13-åringar i Sogn og Fjordane
(Master thesis, 2013-05-14)Background and aims Physical activity (PA) contributes positively to children`s physical and mental health. The National Council on Nutrition and Physical Activity recommends that children and adolescents are physically ... -
G. W. F Hegels Bildung. Erindring, fremmedgjøring og anerkjenning som grunnkategorier i Hegels danningsteori
(Master thesis, 2023-10-19) -
Gifted Education in Norway : A mixed-method study with teachers and students in Norwegian comprehensive school
(Doctoral thesis, 2022-09-30)Alle elever i norsk skole skal bli møtt av en inkluderende og likeverdig opplæring som er tilpasset deres behov og forutsetninger. Dette gjelder også for elever med ekstraordinært læringspotensial. Forskning på denne ... -
Gjennom nåløyet – studenters læringserfaringer i psykologutdanningen
(Doctoral thesis, 2014-01-16) -
Gjennom nåløyet? – en tematisk analyse om erfaringer med fravær, frafall og fullføring av videregående opplæring
(Master thesis, 2023-05-30)Det er et uttalt politisk mål at flere skal fullføre videregående opplæring (Meld. St. 21 (2020–2021). Høyt fravær i utdanningsløpet øker risikoen for frafall i videregående skole (Markussen, 2010). Temaet for denne studien ... -
Gjensidig læring: En kvalitativ studie av bachelorstudenters refleksjoner om samarbeid ansikt til ansikt
(Master thesis, 2020-06-26)Dette er en kvalitativ studie som handler om bachelorstudenters refleksjoner om samarbeidslæring ansikt til ansikt på Campus ved NTNU. Samarbeid er studiens hovedtema. Temaet belyses ut fra teori om samarbeidslæring basert ... -
Gjensidighet. Grunnlaget for det gode veiledningsmøtet
(Master thesis, 2005)Veiledning i grupper i høyere utdanning er et tema som er aktualisert av Kvalitetsreformens krav om mer aktive læringsformer. Stortingsmelding nr. 27 (2001-2002) har ført til at høyere utdanningsinstitusjoner har måttet ...