Blar i Department of Education på tittel
Viser treff 114-133 av 373
-
Fra «bør» til «skal». Rammeplan for barnehagen i et implementeringsperspektiv
(Book, 2023)Rammeplanen for barnehage former hverdagen til barna og de ansatte i barnehagen, og er et uttrykk for samfunnets rådende syn på barn og barns oppvekst. Denne antologien undersøker hvordan den gjeldende rammeplanen fra 2017 ... -
Frå skulebenk til deadlines. Korleis nettjournalistar og journaliststudentar lærer, og korleis dei utviklar journalistfagleg kunnskap
(Doctoral thesis, 2017-11-23)This study examines how journalist students and online journalists learn informally, and understand and develop knowledge through education and practice. I have investigated (1) the role of practical knowledge and how the ... -
Frå ungdomsskule til vidaregåande skule – elevane si stemme
(Peer reviewed; Journal article, 2010)This article is based on a qualitative study of students’ experiences with the transition from lower to upper secondary school in vocational programmes. The educational debate in Norway has recent years been concerned with ... -
Frihet eller død - fra læring til undervisning. Hvordan opplever montessorielevene overgangen til vanlig ungdomsskole?
(Master thesis, 2002)Jeg har valgt et elevperspektiv i denne oppgaven, fordi jeg mener det er elevenes oppfatning som best vil belyse denne overgangen. På tross av et subjektivt perspektiv, mener jeg montessorielevenes erfaring kan gi verdifull ... -
Fysisk aktivitetsnivå blant 11- og 13-åringar i Sogn og Fjordane
(Master thesis, 2013-05-14)Background and aims Physical activity (PA) contributes positively to children`s physical and mental health. The National Council on Nutrition and Physical Activity recommends that children and adolescents are physically ... -
G. W. F Hegels Bildung. Erindring, fremmedgjøring og anerkjenning som grunnkategorier i Hegels danningsteori
(Master thesis, 2023-10-19) -
Gifted Education in Norway : A mixed-method study with teachers and students in Norwegian comprehensive school
(Doctoral thesis, 2022-09-30)Alle elever i norsk skole skal bli møtt av en inkluderende og likeverdig opplæring som er tilpasset deres behov og forutsetninger. Dette gjelder også for elever med ekstraordinært læringspotensial. Forskning på denne ... -
Gjennom nåløyet – studenters læringserfaringer i psykologutdanningen
(Doctoral thesis, 2014-01-16) -
Gjennom nåløyet? – en tematisk analyse om erfaringer med fravær, frafall og fullføring av videregående opplæring
(Master thesis, 2023-05-30)Det er et uttalt politisk mål at flere skal fullføre videregående opplæring (Meld. St. 21 (2020–2021). Høyt fravær i utdanningsløpet øker risikoen for frafall i videregående skole (Markussen, 2010). Temaet for denne studien ... -
Gjensidig læring: En kvalitativ studie av bachelorstudenters refleksjoner om samarbeid ansikt til ansikt
(Master thesis, 2020-06-26)Dette er en kvalitativ studie som handler om bachelorstudenters refleksjoner om samarbeidslæring ansikt til ansikt på Campus ved NTNU. Samarbeid er studiens hovedtema. Temaet belyses ut fra teori om samarbeidslæring basert ... -
Gjensidighet. Grunnlaget for det gode veiledningsmøtet
(Master thesis, 2005)Veiledning i grupper i høyere utdanning er et tema som er aktualisert av Kvalitetsreformens krav om mer aktive læringsformer. Stortingsmelding nr. 27 (2001-2002) har ført til at høyere utdanningsinstitusjoner har måttet ... -
Gjer ein skilnad - Ei kvalitativ undersøking om barnehagelærarar sitt arbeid med tilrettelegging av det allmennpedagogiske tilbodet på småbarnsavdeling
(Master thesis, 2021-12-03)Føremålet med oppgåva er å finna ut korleis barnehagelærarar arbeider med å gje støtte i det allmennpedagogiske tilbodet til barn på småbarnsavdeling. Masteravhandlinga omhandlar barnehagelærarar sitt arbeid med tilrettelegging ... -
Glimpses Into Real-Life Introduction of Adaptive Learning Technology: A Mixed Methods Research Approach to Personalised Pupil Learning
(Journal article; Peer reviewed, 2020)Adaptive Learning Technologies (ALT) and Learning Analytics (LA) are expected to contribute to the customisation and personalisation of pupil learning by continually calibrating and adjusting pupils’ learning activities ... -
Grunnleggande algebra på yrkesfagleg utdanningsprogram i vidaregåande skule. Ein studie av læring og overføringsverdi med bruk av det digitale spelet Dragonbox i undervisning.
(Master thesis, 2014-11-06)Statistics reveal that 37 per cent of Norwegian students graduate from lower secondary school with either the lowest passing grade (2) or lower (1) in mathematics. International surveys such as PISA and TIMSS show poor ... -
Grunnsynet i den norske skulen
(Master thesis, 2021-12-03)Samandrag Studiet er ei dokumentanalyse som gir eit innblikk i korleis grunnsynet i den norske skulen har endra seg frå «Generell del» av Reform 94 til «Overordna del» av LK20. Dette blir gjort ved å identifisere diskursar ... -
Har tilbakemeldingen kraft? En kvalitativ studie av norsklæreres vurderingspraksis i skriftlig på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2015-05-14)The theme for this master thesis is feedback on Norwegian middle school student texts. The aim of the thesis is to see how teachers understand the effect feedback can have as a tool for learning and how this can contribute ... -
Hegel i Bagdad: Verdens historie som frihetens framskritt
(Journal article; Peer reviewed, 2022) -
Helhet og sammenheng i barnehagelærerutdanningens kunnskapsområder? En studie om faglig samarbeid i språk, tekst og matematikk
(Master thesis, 2017-06-27)Thesis: Unity and Coherence within the Area of Knowledge in the Norwegian Preschool Teacher Education? A Study of Academic Cooperation in Language, Text and Mathematics The main research question in this thesis is: - what ... -
Helheten er mer enn summen av delene: En diskursanalyse av hvordan samarbeid mellom lærere beskrives i nyere utdanningspoliske dokument
(Master thesis, 2011-11-10)The theme of this thesis is how teachers' collaborative work is described in educational policy documents connected to the latest reform in Norwegian primary and secondary school, Kunnskapsløftet or The Knowledge Promotion ... -
Helsearbeideres deltakelse i virtuelle fagnettverk. "Et instrument for faglig refleksjon"
(Master thesis, 2009-05-15)I denne forskningsoppgaven har jeg undersøkt helsearbeideres erfaringer fra deltakelse i virtuelle fagnett. Informantene er helsearbeidere fra ulike yrkesgrupper og ulike nivå i helsevesenet, og som alle arbeider innenfor ...