dc.contributor.author | Lomsdalen, Christian | |
dc.date.accessioned | 2022-01-28T12:05:09Z | |
dc.date.available | 2022-01-28T12:05:09Z | |
dc.date.created | 2021-10-27T12:34:14Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.isbn | 9788215037400 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2937490 | |
dc.description.abstract | Hvordan skal skolen håndtere det når foreldre på religiøst grunnlag ber om fritak fra en lærer? I dette kapittelet undersøker jeg hvordan inkludering og felles verdiformidling utfordres av enkeltfamilier. Jeg ser på hvordan fritaksparagrafen i opplæringsloven, §2-3a, har vært anvendt i en sak i Rogaland. I denne saken har et foreldrepar ansett det som problematisk at deres barn skal lære om seksuelt mangfold. En problemstilling som forsterkes av at faglæreren til eleven selv er homofil. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitetsforlaget | en_US |
dc.relation.ispartof | Fordommer i skolen : Gruppekonstruksjoner utenforskap og inkludering | |
dc.relation.uri | https://www.idunn.no/fordommer_i_skolen/12_motstridende_rettigheter_i_klasserommet_og_fordommer_mo | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Mangfold og inkludering | en_US |
dc.subject | Diversity and Inclusion | en_US |
dc.title | Motstridende rettigheter i klasserommet og fordommer mot enkeltgrupper | en_US |
dc.type | Chapter | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2021 The Author(s) | en_US |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.18261/9788215037417-2021-12 | |
dc.identifier.cristin | 1948870 | |
dc.source.pagenumber | 277-294 | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Religionsvitenskap, religionshistorie: 153 | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Religious studies, history of religion: 153 | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Religionsvitenskap, religionshistorie: 153 | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Religious studies, history of religion: 153 | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Religionsvitenskap, religionshistorie: 153 | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Religious studies, history of religion: 153 | en_US |
dc.identifier.citation | In: Lippe, M.v.d. (red.) (2021). Fordommer i skolen. Gruppekonstruksjoner, utenforskap og inkludering. p 277-294 | en_US |