Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLomsdalen, Christian
dc.date.accessioned2022-01-28T12:05:09Z
dc.date.available2022-01-28T12:05:09Z
dc.date.created2021-10-27T12:34:14Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.isbn9788215037400
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2937490
dc.description.abstractHvordan skal skolen håndtere det når foreldre på religiøst grunnlag ber om fritak fra en lærer? I dette kapittelet undersøker jeg hvordan inkludering og felles verdiformidling utfordres av enkeltfamilier. Jeg ser på hvordan fritaksparagrafen i opplæringsloven, §2-3a, har vært anvendt i en sak i Rogaland. I denne saken har et foreldrepar ansett det som problematisk at deres barn skal lære om seksuelt mangfold. En problemstilling som forsterkes av at faglæreren til eleven selv er homofil.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.relation.ispartofFordommer i skolen : Gruppekonstruksjoner utenforskap og inkludering
dc.relation.urihttps://www.idunn.no/fordommer_i_skolen/12_motstridende_rettigheter_i_klasserommet_og_fordommer_mo
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectMangfold og inkluderingen_US
dc.subjectDiversity and Inclusionen_US
dc.titleMotstridende rettigheter i klasserommet og fordommer mot enkeltgrupperen_US
dc.typeChapteren_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/9788215037417-2021-12
dc.identifier.cristin1948870
dc.source.pagenumber277-294en_US
dc.subject.nsiVDP::Religionsvitenskap, religionshistorie: 153en_US
dc.subject.nsiVDP::Religious studies, history of religion: 153en_US
dc.subject.nsiVDP::Religionsvitenskap, religionshistorie: 153en_US
dc.subject.nsiVDP::Religious studies, history of religion: 153en_US
dc.subject.nsiVDP::Religionsvitenskap, religionshistorie: 153en_US
dc.subject.nsiVDP::Religious studies, history of religion: 153en_US
dc.identifier.citationIn: Lippe, M.v.d. (red.) (2021). Fordommer i skolen. Gruppekonstruksjoner, utenforskap og inkludering. p 277-294en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal