Show simple item record

dc.contributor.authorLomsdalen, Christian
dc.date.accessioned2022-01-28T12:05:09Z
dc.date.available2022-01-28T12:05:09Z
dc.date.created2021-10-27T12:34:14Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.isbn9788215037400
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2937490
dc.description.abstractHvordan skal skolen håndtere det når foreldre på religiøst grunnlag ber om fritak fra en lærer? I dette kapittelet undersøker jeg hvordan inkludering og felles verdiformidling utfordres av enkeltfamilier. Jeg ser på hvordan fritaksparagrafen i opplæringsloven, §2-3a, har vært anvendt i en sak i Rogaland. I denne saken har et foreldrepar ansett det som problematisk at deres barn skal lære om seksuelt mangfold. En problemstilling som forsterkes av at faglæreren til eleven selv er homofil.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.relation.ispartofFordommer i skolen : Gruppekonstruksjoner utenforskap og inkludering
dc.relation.urihttps://www.idunn.no/fordommer_i_skolen/12_motstridende_rettigheter_i_klasserommet_og_fordommer_mo
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectMangfold og inkluderingen_US
dc.subjectDiversity and Inclusionen_US
dc.titleMotstridende rettigheter i klasserommet og fordommer mot enkeltgrupperen_US
dc.typeChapteren_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/9788215037417-2021-12
dc.identifier.cristin1948870
dc.source.pagenumber277-294en_US
dc.subject.nsiVDP::Religionsvitenskap, religionshistorie: 153en_US
dc.subject.nsiVDP::Religious studies, history of religion: 153en_US
dc.subject.nsiVDP::Religionsvitenskap, religionshistorie: 153en_US
dc.subject.nsiVDP::Religious studies, history of religion: 153en_US
dc.subject.nsiVDP::Religionsvitenskap, religionshistorie: 153en_US
dc.subject.nsiVDP::Religious studies, history of religion: 153en_US
dc.identifier.citationIn: Lippe, M.v.d. (red.) (2021). Fordommer i skolen. Gruppekonstruksjoner, utenforskap og inkludering. p 277-294en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal