Blar i Publication series på emneord "VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280"
Viser treff 41-60 av 71
-
The lecture: A means of teaching, but not of learning? Or: How to make a stand-alone late afternoon lecture livelier?
(UPED-skrift, Working paper, 2015)Background: The lecture as a means of teaching has been criticized by many experts in the field of education for being too passivating and not contributing to retention of learning content. On the other hand, there are few ... -
"Man lærer best ved å lære bort synes jeg". Røynsler med medstudentrespons ved Historisk institutt våren 2004.
(UPED-skrift nr. 1/2006, Working paper, 2006)Frode Ulvund tar opp studentenes erfaringer med å kommentere medstudenters fagtekster, med utgangspunkt i en studentevaluering. Han peker på to viktige forbedringsområder for denne praksisen: studentenes motivasjon og ... -
Modern field courses and problem-based learning; a comparison between industry and academia
(UPED-skrift nr. 1/2006, Working paper, 2006)Problem-based learning (PBL) can provide an attractive learning situation in relation to field courses. Combined with information technology, the learning effect can be enhanced compared with more traditional courses that ... -
Nytte og glede følges ikke alltid ad
(UPED-skrift nr. 1/2006, Working paper, 2006)Bjørg Ladehaug har ansvaret for 15 medisinerstudenter i to uker ved kvinneklinikken der de må være meget oppmerksomme på å ikke gi pasientene (fødende kvinner) for stor belastning med tilstedeværende studenter. Hun rapporterer ... -
Odontologisk atferdsfag. Målbeskrivelse og evaluering av undervisningen i Bergen
(UPED-skrift nr. 1/2004, Working paper, 2004)Erik Skaret (Det odontologiske fakultet) har lagd en detaljert målbeskrivelse for odontologisk atferdsfag, og har utført en evaluering blant lærerne på om studentene har gode nok holdninger, ferdigheter og kunnskaper når ... -
Om integrering av skriveøvelser i undervisningen
(UPED-skrift nr. 1/2006, Working paper, 2006)Gisle Selnes har hatt som mål å integrere studentenes skriving og muntlige presentasjoner i den ”sikkert til tider noe søvndyssende talestrømmen fra foreleseren” i sin undervisning i et fordypningsemne i latinamerikansk ... -
Om undervisningstilbodet ved Geofysisk institutt - ei brukarundersøking av uteksaminerte kandidatar og deira arbeidsgjevarar
(UPED-skrift nr. 1/2004, Working paper, 2004)Tore Furevik (Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet) har utført en spørreundersøkelse blant ferdig uteksaminerte kandidater fra Geofysisk institutt og deres arbeidsgivere for å finne ut hva de er fornøyd og misfornøyd ... -
Opplegg og erfaring med bruk av mappe som lærings- og vurderingsform i Paleoklimatologi ved institutt for Geovitenskap høsten 2003
(UPED-skrift nr. 1/2004, Working paper, 2004)Helga (Kikki) Flesche Kleiven (Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet) redegjør for oppstarten og gjennomføringen av mappeevaluering som en ny lærings- og vurderingsform i kurset Paleoklimatologi ved Institutt for ... -
Opplæring medisinsk cellebiologi i en gruppe
(UPED-skrift nr. 1/2005, Working paper, 2005)To help students develop strategies for learning how to learn complex information in medical cell biology, a new module based on team working has been suggested in this report. The purpose of working in small groups is to ... -
Pedagogisk utviklingsarbeid ved Hemilsenteret;studenter og faglæreres erfaringer med Problembasert læring våren 2004
(UPED-skrift nr. 1/2006, Working paper, 2006)Elisabeth Fosse og Ingrid Holsen beskriver hva problembasert læring (PBL) er og hvordan denne pedagogikken er tatt i bruk i to masterprogrammer ved HEMIL senteret. De har foretatt forskningsintervjuer med studenter og ... -
Rapport Basismodul i universitetspedagogikk
(UPED-skrift, Working paper, 2015-06-30) -
Revision and Some Upgrading of Course AT 301 “Arctic infrastructures in a changing climate”
(UPED-skrift, Working paper, 2015) -
Sammenligning av eksisterende mastergradsveiledning ved Institutt for administrasjons- og organisasjonsvitenskap og Institutt for fysikk og teknologi
(UPED-skrift nr. 1/2005, Working paper, 2005)A comparative study of master thesis tutoring at two departments at the University of Bergen, Norway, i.e. Department of Administration and Organization Theory (Faculty of Social Sciences) and Department of Physics and ... -
Scholarship of Teaching and Learning: Assessing prior knowledge
(UPED-skrift, Working paper, 2015) -
Scholarship of Teaching and Learning: Incorporating Active Learning Methods into Physics Courses
(UPED-skrift, Working paper, 2015)This paper details the results of a small study researching the effectiveness of interactive teaching methods in a high level university physics course. The test subjects consisted of a group of 11 students, who were ... -
Skrivegruppa for PhD-kandidatar under biomaterialparaplyen
(UPED-skrift nr. ?/2007, Working paper, 2007) -
Studentenes erfaring med veiledning. Semesteroppgaver for bedring av sluttkarakterer i MNF 115.
(UPED-skrift nr. 1/2005, Working paper, 2005)MNF 115 “Natural science perspective on sustainable development” is an inter-faculty course for about 50 students. The course normally gets high student rating on general content and lectures, but low rating on student ... -
Studenters nytte av et veiledningshefte i Investering og finansiering ved BI Stavanger
(UPED-skrift nr. 1/2005, Working paper, 2005) -
Undervisning i barne- og ungdomspsykiatri i medisinstudiet. En sammenligning mellom universitetene i Oslo, Bergen, Trondheim og Tromsø
(UPED-skrift nr. 1/2004, Working paper, 2004)Eli Sørensen (Det medisinske fakultet) har gjort en sammenligning mellom universitetene i Oslo, Bergen, Trondheim og Tromsø når det gjelder undervisning i barne- og ungdomspsykiatri i medisinstudiet. Hun finner at det er ... -
Use of active learning techniques in the teaching of surface and colloid science in a small class setting
(UPED-skrift, Working paper, 2015)