Browsing Department of Education by Title
Now showing items 154-173 of 373
-
Ingen er vanskelige samlet. En kvalitativ undersøkelse av hva barnehageansatte forteller om barnehagen som inkluderende arena og hvordan de tilrettelegger for barn med utfordrende atferd
(Master thesis, 2019-07-02)Tidligere forskning på inkludering og barns atferd har vist til flere aspekter, hvor marginaliserte grupper av barn med ulike forutsetninger opplever å bli sosialt ekskludert. I dag har barnehagen som organisasjon et ... -
Inkludering i møte med utfordrende atferd
(Doctoral thesis, 2023-11-10)Til tross for at inkludering i lang tid har stått som en sentral verdi innenfor opplæringssektoren nasjonalt og internasjonalt, strever skoler over hele verden med å omsette idealet til praksis. I møte med utfordrende ... -
Innsette i fengsel: Samanhengen mellom kontrollplassering, utdanningsaktivitet og utdanningsønske. Ei empirisk undersøking i alle norske fengsel
(Master thesis, 2012-02-08)Prisoners have the same right to education as all other citizens in Norway. In accordance to political guidelines, the prisons and prison schools have a responsibility to promote inmates' participation in education while ... -
Intelligent accountability in schools: A study of how school leaders work with the implementation of assessment for learning
(Peer reviewed; Journal article, 2020)In response to accountability systems dominated by external inspections and achievement data, calls are being made for intelligent accountability or a new accountability paradigm that focuses on meaningful learning, enabled ... -
Intensjoner om svar - kunstformidling og estetiske fag som relasjonell praksis
(Master thesis, 2015-05-15)This master thesis investigates discourses that are constructed, challenged and maintained when pupils discuss their experiences with visual acts and events in an educational context. What characterises pupils' discussions ... -
Intentions and Realities in Doctoral Education in Norway. New Policies for Doctoral Education in Norway and the Implications for an Inter-Institutional Research School (WNGER II)—Some Preliminary Findings
(Journal article; Peer reviewed, 2022)This policy and practise review article examines how new policies and policy documents impact a graduate-level research school in Norway, Western Norway Graduate School of Educational Research II (WNGER II) on a general ... -
Intercultural Competence in the Foreign Language Classroom. Pedagogical Applications of Literary Texts on Migration and Exile
(Journal article; Peer reviewed, 2022)The development of intercultural competence is a crucial part of foreign language (FL) education, yet it remains under-explored in teaching materials and teacher education. Transnational perspectives on FL teaching, and ... -
Interessestyrt skriving og elevars skriveferdigheiter. Er elevane sine interesser ein faktor som kan betre deira skriveferdigheiter i ungdomsskulen?
(Master thesis, 2014-11-16)The topic for this assignment is interest controlled writing for students in secondary school. The thesis Will student texts profit from being written from an interest controlled outset? What parts of the texts will be ... -
Into the Marginal Zone. An Autoethnographic Journey through Teaching Experience
(Master thesis, 2009-06-08)This autoethnographic study explores how potentials of learning and new hope emerge in decisive events where a teacher and marginalized students in Norwegian upper secondary school are involved. The events are based on my ... -
Introduksjon
(Chapter, 2023) -
"Ja, det finnes mobbing i barnehagen" - Pedagogers beskrivelser av mobbing blant barn i barnehagen
(Master thesis, 2011-05-16)Research on bullying in kindergarten implies that bullying exists amongst small children, and that it is as big a problem in kindergartens as in schools. Hence the kindergartens have a responsibility for early prevention ... -
Ja, takk, begge deler. - Men viktigst er hva elevene lærer
(Master thesis, 2023-05-22)Digitaliseringen av skolen er en tematikk som engasjerer og er gjenstand for debatt. Innføringen av digitale verktøy i skolen følger utviklingen i samfunnet generelt, og digital kompetanse er en av de fem grunnleggende ... -
"Jeg er glad i skolebenken jeg". Om grunnkurselevers bruk av elektroniske læringsplattformer i faget norsk
(Master thesis, 2004)Hovedoppgaven tar for seg elever på grunnkurs som bruker elektroniske læringsplattform på en videregående skole i Rogaland i perioden august 2003 til juni 2004. Elevene har hatt ca 20% mindre undervisning i faget norsk enn ... -
«Jeg håper de forstår det samme som meg»: En kvalitativ intervjuundersøkelse av foresatte og pedagogiske lederes formening om hva barnehagens formål bør være på 0-3 års avdelinger.
(Master thesis, 2021-05-14)Barnehagesektoren har i senere tid blitt omtalt innenfor en kvalitetsdiskurs både fra politisk hold og innen forskning. Kvalitet er et komplekst begrep som dessverre ofte praktiseres ut ifra en nyliberalistisk forståelse ... -
"Jeg vil ikke be om hjelp, for da ser hele klassen at jeg ikke får det til". -En kvalitativ studie av hvordan omvendt undervisning påvirker elevers og lærers erfaringer og oppfatninger i den videregående skolen.
(Master thesis, 2024-05-31)Denne masteroppgaven utforsker omvendt undervisning som undervisningsmetode i den videregående skolen. Forskningsdesignet for oppgaven er kvalitativt, og basert på semistrukturerte intervjuer. Oppgavens problemstilling ... -
«Jo flere vi er sammen …». En undersøkelse av organisering og arbeidsdeling i åtte barnehager med økt andel pedagoger
(NORCE Samfunnsforskning rapport 15-2019, Research report, 2019-06)Barnehagesektoren har i de siste årene vært preget av store endringer og hyppige reformer. Full barnehagedekning og lovfestet rett til barnehageplass har skapt en eksplosiv vekst. Sammen med økt styring som vektlegger ... -
Kampen om mobbebegrepet - En diskursanalyse av begrepet mobbing i barnehagen
(Master thesis, 2008)Most people still associate bullying among children predominantly to schools, as evident in both national and international research. Kindergarden bullying in Norway became actualized from a political stance through the ... -
Kartlegging av samhandling mellom skular og rettleiingsteneste i Vestland fylkeskommune
(Research report, 2022) -
Key dilemmas in the prevention of radicalization and violent extremism
(Journal article; Peer reviewed, 2023)Work on preventing radicalization, and violent extremism (PRVE) is beset with dilemmas, difficult considerations and pitfalls. Based on a synthesis of previous research and original data, this article conceptualizes and ... -
Klar, ferdig, søk! Hvilken feedbacktilnærming har størst effekt på nybegynneropplæring i kameratredning med sender-/mottakerutstyr?
(Master thesis, 2013-05-29)During the last four winters (2009/10-2012/13), 37 people have been killed by avalanches in Norway. Some of them died while skiing or snowboarding, others while walking or snowmobiling. In comparison, 12 people died in ...