Department of Linguistics, Literary and Aestetic Studies: Recent submissions
Now showing items 21-40 of 1233
-
En sosiolingvistisk studie av endringer i kristiansundsdialekten
(Master thesis, 2024-05-15)Masteroppgave i nordisk språk Institutt for lingvistiske, litterære og estetiske studier Universitetet i Bergen Vår 2024 Student: Mali Elisabeth Dahl Veileder: Agnete Nesse Tittel: En sosiolingvistisk studie av endringer ... -
Nynorsk og dialekt som scenespråk på Det vestnorske teateret - En sosiolingvistisk variasjonsanalyse av språklig praksis i teateret
(Master thesis, 2024-05-15)Masteroppgave i nordisk språk Institutt for lingvistiske, litterære og estetiske studier Universitetet i Bergen Våren 2024 Student: Cecilia Hestmann Walseth Veileder: Agnete Nesse Tittel: Nynorsk og dialekt som scenespråk ... -
«Jeg har længtes mod brændende byer og mod menneskeracer paa flugt» En sammenligning av storbyens påvirkning av sjelelivet i Sult og Hærværk
(Master thesis, 2024-05-15)I dette masterprosjektet undersøker jeg storbyen og sjelelivet i Knut Hamsuns Sult (1890) og Tom Kristensens Hærværk (1930). Verkene tar for seg, i ulik grad, to skribenter bosatt i større byer. Sult handler om et navnløst ... -
"fordi jeg liker credsen med å ha podcast. Nei da, kødda" En undersøkelse av engelske innslag, slang og banneord i seks norske ungdomspodkaster
(Master thesis, 2024-05-15)Tittel: «fordi jeg liker credsen med å ha podcast. Nei da, kødda»: En undersøkelse av engelske innslag, slang og banneord i seks norske ungdomspodkaster Forfatter: Kristin Bondevik Høvding Podkast er et populært ... -
Skram i forlengelsen av Ibsen og Bjørnson: En sammenligning av Gjæld med aktuelle intertekster
(Master thesis, 2024-05-15) -
Nasjonale prøver i lesing - På hvilken måte bruker og opplever lærerne den nasjonale prøven i lesing for 5.trinn?
(Master thesis, 2024-05-15)Sammendrag Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke og belyse lærerens opplevelser av den nasjonale prøven i lesing. Problemstillingen jeg utarbeidet er: På hvilken måte bruker og opplever lærerne den nasjonale ... -
Makt- og meningsstrukturer i Lillienskiolds tredje bind av Speculum Boreale.
(Master thesis, 2024-05-15) -
Om et signalement på essayet i skolen
(Master thesis, 2024-05-15)Etter essayets gjeninntreden i læreplanen for norskfaget, har interessen for essaysjangeren i skolen økt (Askeland, Aamotsbakken, & Åslund, 2021) (Mokthar, 2021) (Eriksen O., 2021) (Betten, 2023). Denne oppgaven deler en ... -
Frå Samtid til Samtale: Nora Helmer og Sofie Ramm som Tidlause Ikon av Styrke i Litteraturen.
(Master thesis, 2024-05-15) -
A Psalter for a Danish Queen? Remarks on London, British Library, Add. MS 17868
(Journal article; Peer reviewed, 2023)London, British Library, Add. MS 17868 is an illuminated luxury psalter made in Northern France c. 1260. While nothing is known of its provenance before it was acquired by the library, the composition of the calendar is ... -
Det reseptive ordforrådet på norsk til elevar i ungdomsskulen med norsk som andrespråk
(Master thesis, 2024-05-15)Samandrag I denne studien er det reseptive ordforrådet på norsk til ni andrespråkselevar i siste halvdel av ungdomsskulen undersøkt. Nokre har vore i Noreg frå dei var fødde, og tre elevar kom til Noreg etter skulestart, ... -
Drama som metode i norskfaget Blir elevane tryggare i ein munnleg setting ved bruk av drama som metode?
(Master thesis, 2024-05-15)Denne masteroppgåva tek sikte på å undersøke om elevar opplever auka munnleg tryggleik gjennom bruk av drama som metode i norskfaget. Gjennom bruk av semistrukturerte gruppeintervju med åtte elevar i tiandeklasse ved ein ... -
«Jeg forstod så mye mer av teksten etter dette...» - en studie om litterære samtaler, mangfold, kritisk tenkning og følelser
(Master thesis, 2024-05-15)Skjønnlitteraturen kan inspirere og engasjere lesere på mange måter. Den kan være en kilde til underholdning, og den kan også bidra til selvinnsikt og empati. Denne studien søker å utforske hvordan skjønnlitteratur kan ... -
«Du forstår ikke no du heller, veit du det?»: Klasse- og minoritetserfaringar i Zeshan Shakars forfattarskap.
(Master thesis, 2024-05-15)Denne masteroppgåva omhandlar Zeshan Shakars tre romanar Tante Ulrikkes vei (2017), Gul bok (2020) og De kaller meg ulven (2022). Med utgangspunkt i problemstillinga «På kva måtar framstiller og uttrykker romanane til ... -
"Å ja, om det er ei undervegsvurdering, då synest eg det er ganske bra og viktig" - Elevane si meining om kva tilbakemeldingspraksis som fører til auka skrivekompetanse.
(Master thesis, 2024-05-15)Masteroppgåva er skriven av Elise Johnsen. Namn på oppgåve: «Å ja, om det er undervegsvurdering, då synest eg det er ganske bra og viktig» - Elevane si meining om kva tilbakemeldingspraksis som fører til auka skrivekompetanse. ... -
Dataspill, litterær kompetanse og faglighet
(Master thesis, 2024-05-15)Denne masteroppgaven er et bidrag inn i en underrepresentert side av spillforskning og spillpedaogikk. Oppgavens problemstilling er: Hvordan viser elever på tiende trinn litterær kompetanse og litterær faglighet gjennom ... -
Skrivediskursar i norskfaget i den vidaregåande skulen etter LK20: Ein analyse av skrivediskursar i Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (LK20) samanlikna med eksamensoppgåver og norsklæreverk.
(Master thesis, 2024-05-15)Tittel: Skrivediskursar i norskfaget i den vidaregåande skulen etter LK20 - Ein analyse av skrivediskursar i Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (LK20) samanlikna med eksamensoppgåver og norsklæreverk. Forfattar: Ann ... -
Lidelsen som form. En komparativ analyse av Tor Ulvens Avløsning og Stig Sæterbakkens Gjennom natten
(Master thesis, 2024-05-15)I denne mastergradsavhandlingen argumenteres det for hvordan språket mister sin funksjon som språk i Tor Ulvens Avløsning (1993) og Stig Sæterbakkens Gjennom natten (2011). Med utgangspunkt i filosofisk språkskepsis ...