Browsing Faculty of Psychology by Title
Now showing items 1688-1707 of 3501
-
"Ja, det finnes mobbing i barnehagen" - Pedagogers beskrivelser av mobbing blant barn i barnehagen
(Master thesis, 2011-05-16)Research on bullying in kindergarten implies that bullying exists amongst small children, and that it is as big a problem in kindergartens as in schools. Hence the kindergartens have a responsibility for early prevention ... -
Ja, takk, begge deler. - Men viktigst er hva elevene lærer
(Master thesis, 2023-05-22)Digitaliseringen av skolen er en tematikk som engasjerer og er gjenstand for debatt. Innføringen av digitale verktøy i skolen følger utviklingen i samfunnet generelt, og digital kompetanse er en av de fem grunnleggende ... -
"Jeg er en god nok forelder" - En kvalitativ studie av foreldres opplevelse av å mestre og reflektere over foreldrerollen etter deltakelse på Circle of Security-Parenting (COS-P)
(Master thesis, 2024-05-15)Trygg tilknytning anses som viktig for å fremme god psykisk helse og fungering. For å fremme dette tilknytningsmønsteret har det blitt utviklet flere tilknytningsbaserte foreldreveiledningstiltak, deriblant Circle of ... -
"Jeg er glad i skolebenken jeg". Om grunnkurselevers bruk av elektroniske læringsplattformer i faget norsk
(Master thesis, 2004)Hovedoppgaven tar for seg elever på grunnkurs som bruker elektroniske læringsplattform på en videregående skole i Rogaland i perioden august 2003 til juni 2004. Elevene har hatt ca 20% mindre undervisning i faget norsk enn ... -
“Jeg er nok ikke en ordinær mor…”. En kvalitativ undersøkelse av hvordan mødre med ADHD og emosjonelle reguleringsvansker opplever foreldrerollen
(Master thesis, 2023-12-15)Bakgrunn: De fleste foreldre opplever at foreldrerollen gir dem glede, men opplever samtidig at det stilles store krav når det kommer til planlegging, emosjonsregulering og organisering. Attention Deficit Hyperactivity ... -
”Jeg føler jeg har veldig lite ordinær undervisning i den klassen”: hva åtte lærere legger vekt på ved tilpasset opplæring
(Peer reviewed; Journal article, 2011)Dagens rammeverk for grunnskolen har i stor grad overlatt til praksisfeltet å definere, operasjonalisere og samarbeide om tilpasset opplæring. Denne studien undersøker hvordan en gruppe lærere i grunnskolen forstår og ... -
Jeg føler, altså er jeg. En teoretisk undersøkelse av sammenhenger mellom tilknytningsstil og emosjonsreguleringsstrategier med implikasjoner for psykoterapi.
(Master thesis, 2014-04-14)Emotions are considered as expressions of constructive developmental needs. They bring color to daily life, and serve as behavioral guidelines. Emotional difficulties are considered an essential aspect of several psychiatric ... -
“Jeg har ikke tenkt så mye over dette. Men det kan sikkert være lurt.”: En undersøkelse om bruk av prosess- og utfallsmål blant norske psykologer.
(Master thesis, 2017)Background: Routine outcome measures (ROM) in psychological practice have yielded promising results in reducing dropout rates, detecting client deterioration, and improving the outcome of psychotherapy. However, limited ... -
«Jeg håper de forstår det samme som meg»: En kvalitativ intervjuundersøkelse av foresatte og pedagogiske lederes formening om hva barnehagens formål bør være på 0-3 års avdelinger.
(Master thesis, 2021-05-14)Barnehagesektoren har i senere tid blitt omtalt innenfor en kvalitetsdiskurs både fra politisk hold og innen forskning. Kvalitet er et komplekst begrep som dessverre ofte praktiseres ut ifra en nyliberalistisk forståelse ... -
"Jeg hjalp, jo. Jeg ga 200 kroner" En kvalitativ studie om nordmenns holdninger til migrasjon og vilkår for inkludering
(Master thesis, 2019-06-14)Økt migrasjon aktualiserer behovet for ytterligere kunnskap om hvordan vi kan skape et mer inkluderende og helsefremmende samfunn. Denne studien retter oppmerksomheten mot nordmenns holdninger til migrasjon og vilkår for ... -
“Jeg vil gi den barndommen jeg ikke fikk”: Metasyntese om opplevelsen av å bli forelder når en selv har erfart vold i nære relasjoner i barndommen
(Master thesis, 2023-12-15)Det å erfare vold i barndommen er forbundet med økt risiko for en rekke helseplager, på et bredt diagnostisk spekter innenfor somatiske og psykiske områder. Foreldre med voldserfaringer i barndommen kan oppleve foreldrerollen ... -
"Jeg vil ikke be om hjelp, for da ser hele klassen at jeg ikke får det til". -En kvalitativ studie av hvordan omvendt undervisning påvirker elevers og lærers erfaringer og oppfatninger i den videregående skolen.
(Master thesis, 2024-05-31)Denne masteroppgaven utforsker omvendt undervisning som undervisningsmetode i den videregående skolen. Forskningsdesignet for oppgaven er kvalitativt, og basert på semistrukturerte intervjuer. Oppgavens problemstilling ... -
«Jo flere vi er sammen …». En undersøkelse av organisering og arbeidsdeling i åtte barnehager med økt andel pedagoger
(NORCE Samfunnsforskning rapport 15-2019, Research report, 2019-06)Barnehagesektoren har i de siste årene vært preget av store endringer og hyppige reformer. Full barnehagedekning og lovfestet rett til barnehageplass har skapt en eksplosiv vekst. Sammen med økt styring som vektlegger ... -
Job crafting and playful work design: Links with performance during busy and quiet days
(Journal article; Peer reviewed, 2020-10)This study uses proactive work behavior and job demands–resources (JD-R) theories to propose that employees can use two proactive behavioral strategies to improve the internal organizational environment, namely job crafting ... -
Job Demands as Risk Factors of Exposure to Bullying at Work: The Moderating Role of Team-Level Conflict Management Climate
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Conflict management climate is an important organizational resource that is theorized to prevent interpersonal frustration from escalating into harsh interpersonal conflicts and even workplace bullying. The present study ... -
Job strain, health and sickness absence: results from the Hordaland Health Study
(Peer reviewed; Journal article, 2014-04-22)Objectives: While it is generally accepted that high job strain is associated with adverse occupational outcomes, the nature of this relationship and the causal pathways involved are not well elucidated. We aimed to assess ... -
Jobbengasjement i barnevernet. Hvordan kan barnevernet beholde opparbeidet kompetanse og erfarne, engasjerte medarbeidere? En kvalitativ intervjuundersøkelse av erfarne barnevernsansatte
(Master thesis, 2014-05-06)Hovedmålet med undersøkelsen er å få informasjon om hvordan erfarne ansatte i den kommunale barneverntjenesten opprettholder sitt jobbengasjement, og hva de selv mener er av betydning for at de blir i jobben i barnevernet. ... -
Jobbengasjement i fremtidens hybride arbeidshverdag: En studie om betydningen av arbeidspress, rolleuklarhet og emosjonell stabilitet blant norske arbeidstakere
(Master thesis, 2023-03-24)Jobbengasjement har fått økt fokus innenfor både forskningsfeltet og arbeidslivet, hvilket blant annet kan tilskrives faktorens positive effekter på arbeidstakeres helse og velvære, samt for organisasjoners konkurransedyktighet. ... -
Jobbkarakteristikkers påvirkning på innovativ arbeidsinvolvering moderert av engasjert ledelse
(Master thesis, 2021-04-03)Målet med denne studien var å undersøke hvorvidt de kontekstuelle jobbkarakteristikkene autonomi, deltakelse, oppgavevariasjon og læringsmuligheter hadde en direkte effekt på innovativ arbeidsinvolvering, og om dette ...