Blar i Faculty of Psychology på emneord "799999"
Viser treff 41-60 av 67
-
Magefølelse utløser bekymringsmelding til barneverntjenesten. Intervjuer av helsesøstre om hvilke faktorer som utløser avgjørelsen om å sende bekymringsmelding til barneverntjenesten.
(Master thesis, 2009-11-10)I denne studien har jeg undersøkt hvordan helsesøsteren forholder seg til omsorgssvikt og melding om dette til barneverntjenesten. Formålet med studien var å prøve å forstå hvordan helsesøsteren oppfattet omsorgssvikt og ... -
Mellom makt og hjelp: En komparativ undersøkelse av sosialt arbeid med risikoutsatte familier i Norge og Brasil
(Master thesis, 2014-05-20)Denne masteroppgaven tok utgangspunkt i datamateriale som var innsamlet i forbindelse med en intervjuundersøkelse av marginaliserte familier i Norge og Brasil som hadde lav samfunnsinkludering. Masteroppgavens problemstilling ... -
Neuronal underpinnings of stuttering
(Master thesis, 2016-05-24)Fluent speech production depends on robust connections between brain regions that are crucial for auditory processing, motor planning and execution. The ability of the speech apparatus to produce effortless, continuous and ... -
Norsk oversettelse og validering av selvevalueringsverktøyet Vocal Tract Discomfort Scale (VTDS-N)
(Master thesis, 2018-06-13)Voice disorders appear as sensory as well as auditory symptoms. The clinical focus on these impairments is largely attributed to the auditory symptoms. When assessing patients vocal tract discomfort is less emphasized. The ... -
Norske seksåringers artikulasjon, nasalitet og fonologi - En normering av Testverktøy for artikulasjons- og nasalitetsvansker - norsk versjon (SVANTE-N)
(Master thesis, 2018-06-13)Testverktøy for artikulasjons- og nasalitetsvansker - Norsk versjon (SVANTE-N) aims to evaluate articulation and nasality for people with anatomical defects and functional abnormalities in the oral cavity/throat, such as ... -
Om gode arbeidsrelasjoner i det flerkulturelle barnevernet. Etniske minoritetsforeldre og saksbehandleres erfaringer
(Master thesis, 2011-05-20)Kulturelt mangfold preger i økende grad den vestlige verden. En vesentlig utfordring for barnevernfeltet er hvordan yte kvalitativt likeverdige tjenester for klienter med etnisk minoritetsbakgrunn. Undersøkelser tyder på ... -
Pragmatisk kompetanse hos barn med leppe-, kjeve-, og/ eller ganespalte
(Master thesis, 2015-08-12)Denne tverrsnittstudiens hensikt er å kartlegge den pragmatiske kompetansen og de generelle kommunikasjonsferdighetene til barn med leppe-kjeve- og/ eller ganespalte. Barna (n = 17) i alderen 5:2-6:8 år ble kartlagt ved ... -
Psykisk helse blant barnevernsbarn. En studie av psykiske vansker målt med kartleggingsverktøyet Strengths and Difficulties Questionaire
(Master thesis, 2012-05-21)Bakgrunnen for denne studien var å undersøke den psykiske helsen til barn som har vedtak fra barneverntjenesten. Studien henter data fra et hovedprosjekt som hadde til hensikt å øke barneverntjenestens kunnskap om barna ... -
Pust inn, stemme ut- kan strupens ventilfunksjon fangast opp i Voice Handicap Index?
(Master thesis, 2017-06-14)In order to produce voice, one needs breath, and breath is therefore a fundamental element within the field of voice. The purpose of this study is to investigate whether correlation exists between the aerodynamic parameter ... -
Sammenheng mellom perseptuell vurdering av hypernasalitet og nasometerverdier hos barn med leppe-kjeve-ganespalte
(Master thesis, 2011-12-03)Excessive nasal resonance in speech (hypernasality) is a disorder which may have negative communicative and social consequences for the person who has this problem. Excessive nasal resonance is often associated with cleft ... -
Sammenheng mellom selvrapporterte og målte lese- og skriveferdigheter hos et utvalg av studenter og innsatte
(Master thesis, 2016-05-24)This master thesis is based on the project Reading and spelling skills among inmates in Norwegian prisons" (Jones, 2012), where the level of reading and spelling skills of the Norwegian inmates was assessed using questionnaires ... -
Sammenhengen mellom stamming og emosjoner - En litteraturstudie med et historisk perspektiv
(Master thesis, 2018-06-13)Background: Different psychological theoretical and therapeutic traditions have been developed through history, also used by speech language pathologists in clinical contexts (Flasher & Fogle, 2011). The purpose of ... -
Sammenhenger mellom opplevde og diagnostiserte lese- og skrivevansker blant kvinnelige innsatte i norske fengsler
(Master thesis, 2021-06-11) -
Skadeskutt - men ikke vingeklippet? Risikoutsatte ungdommers tanker om fremtiden
(Master thesis, 2008)Problemstillingen for masteroppgaven er: "Risikoutsatte ungdommers tanker om fremtiden". Målsettingen har vært å bringe frem kunnskap om hvilke tanker ungdommer som er eller har vært plassert under offentlig omsorg, gjør ... -
Skriftlige engelskferdigheter hos dyslektiske elever. Sammenlignende studie av elever i Norge og i Ungarn
(Master thesis, 2009-05-25)This study is addressing differences in literacy skills in English, with a specific focus on Norwegian and Hungarian dyslexics. Study is conducted from the perspective of characteristic features in dyslexics and typical ... -
Språk og dysleksi - en oppfølgingsstudie av barn kartlagt i barnehagen med RI-5, TRAS og CCC-2 - en studie av ulike utviklingsprofiler
(Master thesis, 2016-05-24)Dyslexia is seen as a multifactorial impairment that can be analyzed at a biological, cognitive, symptomatic and environmental level. Consequently it should be possible to detect early risk factors for dyslexia. The aim ... -
Språk og stamming - En undersøkelse av språklig kompetanse hos fire gutter i alderen 5-8 år som stammer
(Master thesis, 2015-06-03)Developmental stuttering is a speech fluency disorder, beginning in early childhood. The final cause of stuttering is unknown, but it is likely that stuttering is multi-factorial and involves a complex relationship between ... -
Språkforståing og utvikling av lese - og skrivevanskar
(Master thesis, 2011-05-24)The aim of this study was to investigate the relationship between language - comprehension and developmental dyslexia. This study focused on whether there was a difference between children in a typical group and a dyslexic ... -
Språklig kompetanse hos syvåringer - En oppfølgingsstudie av barn som har deltatt i forskningsprosjektet ”Kartlegging av 5-åringers språk”
(Master thesis, 2016-05-24)Language impairment is defined as a developmental or acquired deficit, which can present itself as poor understanding and/or difficulty understanding verbal, written and/or other symbolic systems. This project is a follow-up ... -
Statistical Learning and Inconsistent Language Input: An Experiment in Grammar Learning.
(Master thesis, 2019-06-19)Denne masteroppgaven bygger på et eksperiment som ble utført for å undersøke robustheten ved statistisk læring. Voksne deltakere ble familiarisert med maskuline og feminine substantiver med doble kjønnsmarkeringer fra et ...