Blar i Faculty of Psychology på emneord "799999"
Viser treff 21-40 av 67
-
Fingrene av fatet? En studie av barneverntjenestens tematisering av og arbeid med konflikter mellom foreldre
(Master thesis, 2009-11-24)Denne studiens tema er barneverntjenestens rolle i saker som omhandler konflikter mellom foreldre. Studien er del av en masteroppgave i masterprogrammet i barnevern ved Senter for barnevernstudier, Universitetet i Bergen. ... -
Hverdagen etter lydpåsetting: Erfaringer fra fire voksne cochleaimplantat-brukere. En kvalitativ studie av hva fire voksne CI-brukere erfarer som viktig i tiden etter lydpåsetting
(Master thesis, 2018-06-13)The aim of this qualitative study was to investigate what adults who have undergone their first cochlear implantation (CI) experience as important during the period after sound activation, and the research question was: ... -
"Hvilke faktorer fremmer eller hemmer at fosterbarn får vurdert sin situasjon med henblikk på adopsjon, (lov om barneverntjenester § 4-20).”
(Master thesis, 2009-05-10)14 medarbeidere på syv ulike barneverntjenestesteder ble i 2008 intervjuet om hva de opplevde som hemmende eller fremmende for at fosterhjemsplasserte barn kan få sin situasjon vurdert opp mot lov om barneverntjenester § ... -
Hvordan forstår og vektlegger barnevernarbeidere etnisitet i arbeidet med minoritetsetniske barn og deres familier?
(Master thesis, 2009-11-23)This thesis is based on a vignette study related to the research project CHILDPRO (Norwegian Child Protection in a Comparative Perspective), funded by the Norwegian Research Council under the Welfare Programme. The CHILDPRO ... -
Hvordan fungerer tilsyn under samvær etter barnelova § 43 tredje ledd, sett i lys av sakkyndiges forhåndsvurderinger og erfaringer fra bostedsforeldre og tilsynspersoner?
(Master thesis, 2011-05-20)Bakgrunn og problemstilling: Siktemålet med oppgaven var å få kunnskap om tilsynsordningen, i barnelova § 43 tredje ledd (1981), fungerer i tråd med hensikten, sett i lys av de sakkyndiges anbefalinger og erfaringer fra ... -
Hvordan ivaretar kommunene logopedtjenester overfor voksne?
(Master thesis, 2020-07-02)Studiets hensikt er å se hvordan kommunene ivaretar logopedtjenester for voksne ved å gå igjennom deres tilgjengelige planverk og for å se om logopedtjenestens dualitet er synlig. Studiet viser ulike vansker hos voksne en ... -
Hvordan skille en mellomspråklig vanske fra dysleksi? En studie av tredjeklassinger med norsk som andrespråk (L2).
(Master thesis, 2018-06-13)The aim of this study was to contribute to knowledge of between-language problems and dyslexia, as well as knowledge of Norwegian as second language (L2) in 3rd grade school children. The test battery assessed basic reading ... -
The interface between language abilities and cognitive abilities, how much does it contribute to the assessment of bilingual children. A study on Norwegian Bilingual 8-year-olds
(Master thesis, 2018-06-13)The main aim of this study was to separate transient between language problems from problems caused by SLI and/or dyslexia among bilingual 8-year olds having Norwegian as their second language (L2). The sample in the study ... -
Intervensjon for barn og unge med språkvansker i Norge
(Master thesis, 2018-06-13)There is a lot of research into the effect of intervention for children with language difficulties, but this research can be difficult to access, and it is uncertain to what extent intervention practitioners make use of ... -
Jobbengasjement i barnevernet. Hvordan kan barnevernet beholde opparbeidet kompetanse og erfarne, engasjerte medarbeidere? En kvalitativ intervjuundersøkelse av erfarne barnevernsansatte
(Master thesis, 2014-05-06)Hovedmålet med undersøkelsen er å få informasjon om hvordan erfarne ansatte i den kommunale barneverntjenesten opprettholder sitt jobbengasjement, og hva de selv mener er av betydning for at de blir i jobben i barnevernet. ... -
Kartlegging av førskolebarns språkutvikling og risiko for å utvikle dysleksi i skolealder
(Master thesis, 2011-05-24)This study assessed the screening instrument TRAS (Tidlig Registrering Av Språkutvikling) as a tool to identify children at - risk for developmental dyslexia. The introduction gives an overview of theories related to ... -
Kvinnelige innsatte i norske fengsler og deres selvrapporterte motivasjon og hinder for å ta opplæring i fengsel
(Master thesis, 2020-07-02)Dette er en delrapportering fra en undersøkelse utført av Eikeland, Manger og Asbjørnsen (2016), og datamateriale er hentet fra deres undersøkelse. Formålet med denne studien var å undersøke kvinnelige innsatte sine ... -
Learning of Linguistic Tonal Cues Follow the same Learning Principle as for other Linguistic Cues
(Master thesis, 2018-06-13)This study investigated statistical learning in a natural tonal language, and whether executive functions has an impact on language learning in such learning conditions. In addition, the study investigates whether learning ... -
"Lita tue kan velte stort lass". Ein analyse av samanhengen mellom arbeidsminne i førskulealder og begynnaropplæring i lesing og skriving.
(Master thesis, 2008-06-05)The aim of this study was to investigate connections between working memory in preschool-children and early reading and writing skills. The purpose was to discover early markers of children at risk of developing dyslexia. ... -
A Literature Review of Stroke-Induced Speech, Language and Swallowing Impairments and Age
(Master thesis, 2018-06-13)Research shows that stroke incidence among young adults has increased in the last decades. The aim of this literature review is to investigate whether the presence of strokeinduced aphasia, dysphagia, dysarthria and apraxia ... -
Logopeders direkte behandling av voksne med afasi i Norge
(Master thesis, 2018-06-13)The purpose of this study was to provide an insight into the usage of direct treatment methods by speech language therapists in Norway. To see if the methods are experienced or evidence based, we further focussed us on how ... -
Logopedisk behandling rettet mot pasienter med unilateral recurrensparese – litteraturstudie med systematisk tilnærming
(Master thesis, 2021-05-28)Stemmevansker oppstår ved nedsettelse av stemmekvalitet, noen ganger sammen med respirasjonsvansker. Pasienter med unilateral recurrensparese opplever ofte dysfoni som forekommer i form av heshet, stemmetretthet, klumpfølelse, ... -
Logopediske intervensjoner for barn med pragmatiske språkvansker – en litteraturstudie
(Master thesis, 2020-07-02)Pragmatiske språkvansker i barndommen har blitt forbundet med både språklige, emosjonelle og sosiale problemer senere i livet. Det er derfor viktig at pragmatiske språkvansker oppdages tidlig, slik at tiltak kan ... -
Læreres kunnskap og mestringsforventning tilknyttet stamming
(Master thesis, 2020-07-02)Studiens hensikt var å undersøke om læreres kunnskapsnivå om stamming kan predikere deres mestringsforventning ved tilrettelegging for elever som stammer. Studien undersøkte også om tidligere råd fra logoped og utdanning ... -
Læreres kunnskaper og mestringsforventninger tilknyttet stamming
(Master thesis, 2019-06-19)