• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Faculty of Mathematics and Natural Sciences
  • Department of Mathematics
  • Master theses
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Faculty of Mathematics and Natural Sciences
  • Department of Mathematics
  • Master theses
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En kvalitativ studie av elevers matematiske kompetanse uttrykt i arbeid med en problemløsningsoppgave med programmering som hjelpemiddel.

Viken, Ane Sørnes
Master thesis
Thumbnail
Åpne
master thesis (1.393Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2761215
Utgivelsesdato
2021-06-01
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master theses [87]
Sammendrag
Hensikten med dette prosjektet var å få innsikt i hvordan elevenes matematiske kompetanse og arbeidsprosess ble påvirket gjennom bruk av en problemløsningsoppgave. Grunnet innføring av programmering i den nye læreplanen, ble det i datainnsamlingen benyttet programmering som hjelpemiddel i problemløsningsoppgaven (Utdanningsdirektoratet, 2020). På bakgrunn av dette ønsket jeg å få bedre kjennskap til elevers matematiske kompetanse gjennom en problemløsningsprosess ved bruk av programmering. Utgangspunkt for analysen var forskningsspørsmålene; Hvilke matematiske kompetanser kom til uttrykk når elevene møtte utfordringer i sitt arbeid. Kan man observere spor av algoritmisk tenkning i elevenes tankegang? Og hvordan arbeider elevene med oppgaven med utgangspunkt i en problemløsningsprosess? Matematisk kompetanse er i hovedsak analysert gjennom kompetanserammeverket til Kilpatrick et al. (2001), men har i tillegg blitt belyst av blant annet kompetanserammeverket til Niss og Jensen (2002). Det ble sett etter tegn til algoritmisk tenkning med utgangspunkt i Utdanningsdirektoratet (2019) sine nøkkelbegreper. Til slutt ble elevenes problemløsningsprosess studert med utgangspunkt i Mason et al. (2010) sin oppdeling av arbeidsprosessen. Analysen gjort i prosjektet ble gjennomført på et datamateriale som ble samlet inn fra to grupper 1T elever ved en videregående skole i Vestland fylke. På bakgrunn av oppgavens resultater tenker jeg at man som lærer i større grad må legge til rette for at elevene får trening i å arbeide med problemløsningsoppgaver. Funnene i oppgaven gir indikasjoner på at elevene uttrykker flere aspekter og ulike kombinasjoner av matematisk kompetanse i arbeid med en problemløsningsoppgave. Funnene viser tegn til at problemløsningsoppgaver kan bidra til utvikling av elevenes matematiske kompetanse. Gjennom denne studien så jeg at elevene trenger trening i bruk av programmering, algoritmisk tenkning og Python sin syntaks. Gjennom god veiledning og bevisstgjøring omkring arbeidsprosessen kan elevene muligens få enda bedre utbytte av effekten av problemløsningsoppgaver og programmering.
Utgiver
The University of Bergen
Opphavsrett
Copyright the Author. All rights reserved

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit