Blar i Master theses på tittel
Viser treff 75-94 av 213
-
From confetti to kawaii: A study of the nativization of Italian and Japanese loanwords in The Oxford English Dictionary
(Master thesis, 2019-06-21) -
Fucks, shits, and twunts: A Sociolinguistic Study of the Use of and Attitudes towards Swear Words in York
(Master thesis, 2019-05-28)Den følgende masteroppgaven er en sosiolingvistisk undersøke av hvilket forhold innbyggerne i byen York i England har til banneord. Dette innebærer både holdninger til og bruken av banneord. Oppgaven undersøker flere ... -
Gendering “Ariel and all his Quality” (I.II.193): Nonbinary Embodiment in Text and Performances of The Tempest.
(Master thesis, 2022-05-20)Denne masteroppgaven argumenterer for at Ariel fra Shakespeare sin komedie Stormen (The Tempest) best forstås som en ikkebinær karakter. Ariel har blitt tolket og fremstilt på ulike måter, og historisk har hen som oftest ... -
Genre and motivation: Exploring Norwegian EFL teacher perspectives on the relationships between genre and motivation
(Master thesis, 2023-11-20)Denne studien undersøker fohold mellom skrivesjangre og motivasjon i det norske engelskfaget for ungdomsskolen og videregående. De generelle målene for studien var i all hovedsak å utvikle forståelser for slike forhold, ... -
Genre-Based Approaches and the International Baccalaureate Diploma English Exam Paper 2
(Master thesis, 2019-12-04)There are relatively few examples of genre-related text analysis on academic high-stakes English written exams. Of those that are written, discourse analysis and corpus studies are often used as tools to measure genre-related ... -
Ghosts of War: War Trauma haunting soldiers’ memories in Another World and Catch-22
(Master thesis, 2019-06-05) -
Ghosts, Fairies and Old Wives’ Tales: The Function of Folklore and Superstition in Jane Eyre and Wuthering Heights
(Master thesis, 2022-05-20)Denne masteroppgåva tar føre seg Jane Eyre av Charlotte Brontë og Wuthering Heights av Emily Brontë. Oppgåva undersøker kva ein kan lære om det viktorianske samfunnet i England, ved å sjå på aspekt som klasse, kjønn, og ... -
Go hard or Gone Home: Video games’ potentials for the promotion of Bildung in the Norwegian upper secondary EFL classroom. A Case Study.
(Master thesis, 2019-06-13)Norge, og store deler av verden, preges av en stadig teknologisk utvikling hvor nye digitale ressurser og oppfinnelser stadig tar mer plass i hverdagen. Helt siden de kom på 70-tallet har særlig videospill fått en stor ... -
How and to what extent do tasks in EAL textbooks for Norwegian lower secondary school reflect notions of in-depth learning?
(Master thesis, 2024-05-15)Abstract in Norwegian De siste tiårene har samfunnet gjennomgått drastiske forandringer innen områder som teknologi, økonomi og klima. Dette har skapt nye behov for hvordan og hva elever skal lære på skolen for å kunne ... -
How hard can it be? Relevant and motivating English education in vocational education programs - the learners' voice.
(Master thesis, 2019-06-15) -
Il film come strumento glottodidattico nell’apprendimento dell’italiano LS - Studio in una classe quinta superiore di un liceo norvegese
(Master thesis, 2021-03-20)Bruken av audiovisuelt materiale i fremmedspråkundervisning har vokst raskt, ikke bare på grunn av den økende vekten på kommunikative teknikker innen fremmedspråkpraksis, men også på grunn av økende bevissthet rundt de ... -
Influencia del español en la lengua muisca
(Master thesis, 2022-06-03)This thesis intends to present possible Spanish borrowings and influence in the Muisca language, before it ceased to be spoken. It does so by using the manuscripts written around the 16th century, containing Muisca grammar, ... -
"Ingen bryr seg om du har ei amerikansk eller britisk uttale": språkhaldningar knytt til munnlege varianter av engelsk i norske klasserom
(Master thesis, 2023-05-15)Det å kunne uttrykkje seg munnleg er beskrive som ei av fem grunnleggjande ferdigheiter i norsk skule. Dei siste åra har sett eit endrande fokus når det gjeld morsmålsnormer innan språklæring, også innan engelskfaget. Det ... -
Interactional Competence in L2 English Upper Secondary Oral Assessment: Exploring Teachers’ Understandings and Practices
(Master thesis, 2023-05-29)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan interaksjonell kompetanse (interactional competence, IC) er inkludert i læreres vurdering av muntlige ferdigheter i engelskfaget på videregående skole. Læreplanen (LK20) ... -
Interactive Literacy in the EFL Classroom: Exploring the video game Gone Home.
(Master thesis, 2019-06-13)Masteroppgaven er skrevet innen fagområdet for engelsk didaktikk. Hensikten med studien er å undersøke elevenes opplevelse av bruk av videospill som en tilnærming til litteratur i engelskundervisningen. Bruk av videospill ... -
Intercultural Competence in Curricula - A Qualitative Document Analysis of The Norwegian and Australian National Curricula
(Master thesis, 2024-05-15)I en stadig mer globalisert verden, blir en eksponert for flere kulturer samtidig enn tidligere. På bakgrunn av dette, tar oppgaven min for seg å undersøke hvordan læreplaner støtter inkorporeringen av interkulturell ... -
Intereses comerciales noruegos en el Perú: el Aceite de Pescado y la Fibra de Alpaca. Un estudio histórico de las importaciones y de las iniciativas de RSE de algunas empresas noruegas y peruanas.
(Master thesis, 2022-05-20)Norway's trade with Peru has seen an increase in the amount of fish oil and alpaca wool imported in the last two decades. This thesis looks at the historical development of this trade as well as the extent to which the ... -
Inwiefern können Lehrwerke die interkulturelle Kompetenz der Lernenden fördern? Eine Lehrwerkanalyse zweier norwegischer DaF-Lehrwerke in Bezug auf das interkulturelle Leistungsvermögen derer Texte und Aufgaben.
(Master thesis, 2020-12-18)Interkulturell kompetanse refererer til hensiktsmessig kommunikasjon og tenkning i møte med mennesker som har en annen måte å tenke og kommunisere på enn man selv (Dypedahl & Bøhn, 2017:14) og anses som en nøkkelkompetanse ...