Browsing Department of Education by Title
Now showing items 164-183 of 374
-
"Ja, det finnes mobbing i barnehagen" - Pedagogers beskrivelser av mobbing blant barn i barnehagen
(Master thesis, 2011-05-16)Research on bullying in kindergarten implies that bullying exists amongst small children, and that it is as big a problem in kindergartens as in schools. Hence the kindergartens have a responsibility for early prevention ... -
Ja, takk, begge deler. - Men viktigst er hva elevene lærer
(Master thesis, 2023-05-22)Digitaliseringen av skolen er en tematikk som engasjerer og er gjenstand for debatt. Innføringen av digitale verktøy i skolen følger utviklingen i samfunnet generelt, og digital kompetanse er en av de fem grunnleggende ... -
"Jeg er glad i skolebenken jeg". Om grunnkurselevers bruk av elektroniske læringsplattformer i faget norsk
(Master thesis, 2004)Hovedoppgaven tar for seg elever på grunnkurs som bruker elektroniske læringsplattform på en videregående skole i Rogaland i perioden august 2003 til juni 2004. Elevene har hatt ca 20% mindre undervisning i faget norsk enn ... -
«Jeg håper de forstår det samme som meg»: En kvalitativ intervjuundersøkelse av foresatte og pedagogiske lederes formening om hva barnehagens formål bør være på 0-3 års avdelinger.
(Master thesis, 2021-05-14)Barnehagesektoren har i senere tid blitt omtalt innenfor en kvalitetsdiskurs både fra politisk hold og innen forskning. Kvalitet er et komplekst begrep som dessverre ofte praktiseres ut ifra en nyliberalistisk forståelse ... -
"Jeg vil ikke be om hjelp, for da ser hele klassen at jeg ikke får det til". -En kvalitativ studie av hvordan omvendt undervisning påvirker elevers og lærers erfaringer og oppfatninger i den videregående skolen.
(Master thesis, 2024-05-31)Denne masteroppgaven utforsker omvendt undervisning som undervisningsmetode i den videregående skolen. Forskningsdesignet for oppgaven er kvalitativt, og basert på semistrukturerte intervjuer. Oppgavens problemstilling ... -
«Jo flere vi er sammen …». En undersøkelse av organisering og arbeidsdeling i åtte barnehager med økt andel pedagoger
(NORCE Samfunnsforskning rapport 15-2019, Research report, 2019-06)Barnehagesektoren har i de siste årene vært preget av store endringer og hyppige reformer. Full barnehagedekning og lovfestet rett til barnehageplass har skapt en eksplosiv vekst. Sammen med økt styring som vektlegger ... -
Kampen om mobbebegrepet - En diskursanalyse av begrepet mobbing i barnehagen
(Master thesis, 2008)Most people still associate bullying among children predominantly to schools, as evident in both national and international research. Kindergarden bullying in Norway became actualized from a political stance through the ... -
Kartlegging av samhandling mellom skular og rettleiingsteneste i Vestland fylkeskommune
(Research report, 2022) -
Key dilemmas in the prevention of radicalization and violent extremism
(Journal article; Peer reviewed, 2023)Work on preventing radicalization, and violent extremism (PRVE) is beset with dilemmas, difficult considerations and pitfalls. Based on a synthesis of previous research and original data, this article conceptualizes and ... -
Klar, ferdig, søk! Hvilken feedbacktilnærming har størst effekt på nybegynneropplæring i kameratredning med sender-/mottakerutstyr?
(Master thesis, 2013-05-29)During the last four winters (2009/10-2012/13), 37 people have been killed by avalanches in Norway. Some of them died while skiing or snowboarding, others while walking or snowmobiling. In comparison, 12 people died in ... -
Klasseledelse, klassemiljø og elevinnflytelse. En kvantitativ og representativ studie blant norske elever i 9. og 10. klasse
(Master thesis, 2007)Det var signifikant positiv bivariate korrelasjoner mellom de fem variablene; lærerens emosjonelle støtte, faglige støtte og kontroll, samt relasjoner mellom elevene og normer i klassen. Alle disse variablene hadde også ... -
Knowledge development in the teaching profession: an interview study of collective knowledge processes in primary schools in Norway
(Journal article; Peer reviewed, 2021)This study investigates teachers’ understanding of how conversations between colleagues can promote the development of knowledge. Its purpose is to supplement previous research in the field of knowledge processes in respect ... -
Kompetanse - Danning - Tilpasning : En analyse av hvordan tre diskurser forhandler om elevidentitet i politiske dokument
(Master thesis, 2016-05-18)An important object for the Norwegian lower-secondary school is to stimulate the development of identity (Utdanningsdirektoratet, 2013). This master thesis investigates and discuss which pupil identities that are salient ... -
Kontaktlærerrollen – en kvalitativ undersøkelse av kontaktlæreres forståelse av egen rolle
(Master thesis, 2021-05-28)I dette forskningsprosjektet har det blitt tatt for seg kontaktlærerens rolle i skolen, hvor målet var å få vite mer om kontaktlærernes tankegang rundt egen rolle, relasjoner i skolen og relasjonsbygging i og utenfor ... -
Korleis erfarer eit utval rektorar i Sogn og Fjordane bruken av nasjonale prøver?
(Master thesis, 2015-11-15)The subject of this MSc Thesis is what the headmasters in the county of Sogn og Fjordane have experienced, concerning the National Tests. My way of presenting the problem is as follows: how do headmasters at a number of ... -
Kreativ kunnskapsutvikling i tverrfaglige team
(Master thesis, 2022-05-19)I denne masteroppgaven undersøker jeg hva som kjennetegner kreativ kunnskapsutvikling i tverrfaglige, kommunale digitaliseringsteam. Temaet for oppgaven er svært aktuelt. De fleste norske kommuner arbeider med å digitalisere ... -
Kunnskap i handling. Hvordan kan sosiale fellesskap være med på å fremme kunnskap i handling ved å dele og bearbeide erfaringer
(Master thesis, 2008)The purpose of this focus on knowledge in actions where the traditional division between theory and practice is removed. This is knowledge concerning how people act when knowledge and actions become one. There is no clear ... -
Kunnskap i virksomhet. En kvalitativ intervjustudie om kunnskapsoverføring fra høyere utdanning til arbeidsliv
(Master thesis, 2015-05-15)This master`s thesis examines how individuals transfer knowledge between higher education and work. The purpose of this study is to create a research-based understanding of how employees with a master`s degree in the social ... -
Kva forteljingar har gutar som har innvandra om sine erfaringar frå vidaregåande skule
(Master thesis, 2019-06-21)Dei siste tiåra har Norge opplevd auka innvandring. Dette har ført med seg meir språkleg, etnisk og kulturelt mangfald på fleire skular (Krulatz & Torgersen, 2017, s. 212). I dag er det lågare sannsyn for at gutar som ...