Blar i Department of Education på tittel
Viser treff 144-163 av 314
-
Kompetanse - Danning - Tilpasning : En analyse av hvordan tre diskurser forhandler om elevidentitet i politiske dokument
(Master thesis, 2016-05-18)An important object for the Norwegian lower-secondary school is to stimulate the development of identity (Utdanningsdirektoratet, 2013). This master thesis investigates and discuss which pupil identities that are salient ... -
Korleis erfarer eit utval rektorar i Sogn og Fjordane bruken av nasjonale prøver?
(Master thesis, 2015-11-15)The subject of this MSc Thesis is what the headmasters in the county of Sogn og Fjordane have experienced, concerning the National Tests. My way of presenting the problem is as follows: how do headmasters at a number of ... -
Kunnskap i handling. Hvordan kan sosiale fellesskap være med på å fremme kunnskap i handling ved å dele og bearbeide erfaringer
(Master thesis, 2008)The purpose of this focus on knowledge in actions where the traditional division between theory and practice is removed. This is knowledge concerning how people act when knowledge and actions become one. There is no clear ... -
Kunnskap i virksomhet. En kvalitativ intervjustudie om kunnskapsoverføring fra høyere utdanning til arbeidsliv
(Master thesis, 2015-05-15)This master`s thesis examines how individuals transfer knowledge between higher education and work. The purpose of this study is to create a research-based understanding of how employees with a master`s degree in the social ... -
Kvinner og rus. En kvalitativ studie av sårbare rusavhengige kvinners opplevelser av mulige forklaringer på egen rusavhengighet.
(Master thesis, 2010-03-17)Studien er gjennomført ved en rusklinikk i Norge. Den er basert på intervju med fem rusavhengige kvinner. Hensikten med studien er ved hjelp av kvinnenes historier å få mer kunnskap om hvordan man i fremtiden kan gjøre ... -
Learning and personal epistemologies among students in three work placement settings
(Journal article; Peer reviewed, 2021)Recent development in policy and learning theory encourages higher education institutions to send their students out of campus and into work placements. In this paper, we report on students’ engagement with various aspects ... -
Live Remote Classroom: A Tool for Coherent Teacher Education
(Journal article; Peer reviewed, 2023)Teacher education has been criticised for a lack of coherence and for not preparing student teachers for teaching. To prepare student teachers for practicum and create connections between theory and practice and between ... -
Lærer - for alle? En kvalitativ undersøkelse av nye læreres betraktninger angående egne kunnskaper om tilpasset opplæring
(Master thesis, 2005)Idealet i skolelovene og læreplanene, om inkludering og tilpasset opplæring til alle elever, er kanskje det største kravet lærere stilles ovenfor i norsk skole. I studien min ser jeg på hvordan lærerutdanningen gjør ... -
Lærere og elevers erfaringer med underveisvurdering på mellomtrinnet
(Master thesis, 2013-05-15)This master thesis is a about teachers and pupils' experiences with written and oral feedback from 5th. - 7th. grade. The study is qualitative and the main topic is formative assessment in schools. The research question ... -
Lærere sin bruk av sosial web. "Del&bruk" - en møteplass for profesjonell utvikling?
(Master thesis, 2011-03-13)This master paper describes the findings of a qualitative research study examining teacher's use of social web for their own professional development. Semi-structured interviews and electronic dialogues were conducted from ... -
Lærerens didaktiske valg i et teknologirikt læringsmiljø.En kasusstudie av selvregulert læring blant elever i videregående skole
(Peer reviewed; Journal article, 2019-06-21)This case study focuses on if, and eventually how, teachers’ didactical choices in technology-dense learning environments can stimulate students’ ability to self-regulate, and if this can contribute to the learning outcomes ... -
Læreres erfaringer med identifisering og forebyggende tiltak mot elevers skolvegring
(Master thesis, 2021-11-22)De siste ti årene er det rapportert en økning av grunnskoleelevers fravær, hvorav en stor andel av fraværet skyldes elever som vegrer seg for å gå på skolen (Løvgren & Svagård 2019; Bakken, 2020). Slike elever betegnes ... -
Læreres opplevelse av tidlig innsats i første klasse
(Master thesis, 2023-11-15)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan noen lærere opplever tidlig innsats i skolehverdagen i første klasse. Det teoretiske rammeverket jeg har basert undersøkelsen på, er styringsdokumenter som opplæringsloven, ... -
Lærernes erfaringer innen digital kompetanse under COVID-19 pandemien
(Master thesis, 2023-11-29) -
Lærerprofesjonaliteten til psykologilærere i videregående skole
(Master thesis, 2017-06-14)The purpose of this study was to examine how the psychology teachers in Norwegian high schools perceive their own teacher professionalism in the psychology subject. The program subjects Psychology 1 and 2 were implemented ... -
Lærerrollen i mappevurdering. Fra mappebarn til mappevurdering
(Master thesis, 2002)Oppgaven setter fokus på lærerrollen i mappevurdering slik jeg møtte den i noen klasserom på en skole som innførte dette arbeids- og vurderingsredskapet på hele skolen høsten 1997. Jeg har i studien hatt et særlig fokus ... -
Lærerutdanneres profesjonelle utvikling
(Peer reviewed; Journal article, 2018)Mens læreres profesjonelle utvikling jevnlig har blitt behandlet i forskningslitteraturen, er interessen for lærerutdanneres utvikling av nyere dato. Å være lærerutdanner beskrives som en kompleks rolle der en både skal ... -
Læring uten grenser - elevers læringspotensial på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2015-05-15)The theme of this master thesis is students´ potential for enhanced learning capacity in lower secondary school. Increased focus on students´ achievement in school has been a leading factor in Norwegian school politics. A ... -
Læringsmiljø i skulen. Til lags åt alle kan ingen gjera?
(Master thesis, 2012-11-16)Research shows that the environment of learning has a great influence on the pupils' results of learning and professional development . A good environment of learning is founded in the curriculum, the law of education, and ...