Blar i Department of Biological and Medical Psychology på dokumenttype "Master thesis"
Viser treff 41-60 av 68
-
Pragmatisk kompetanse hos barn med leppe-, kjeve-, og/ eller ganespalte
(Master thesis, 2015-08-12)Denne tverrsnittstudiens hensikt er å kartlegge den pragmatiske kompetansen og de generelle kommunikasjonsferdighetene til barn med leppe-kjeve- og/ eller ganespalte. Barna (n = 17) i alderen 5:2-6:8 år ble kartlagt ved ... -
Pust inn, stemme ut- kan strupens ventilfunksjon fangast opp i Voice Handicap Index?
(Master thesis, 2017-06-14)In order to produce voice, one needs breath, and breath is therefore a fundamental element within the field of voice. The purpose of this study is to investigate whether correlation exists between the aerodynamic parameter ... -
"Read and Write" Hvordan engelskundervisningen på 1. trinn blir lagt til rette for elever med svake språkferdigheter
(Master thesis, 2022-05-19)Det er nå 25 år siden skolestart for seksåringer ble innført. Intensjonen var at skolestarten skulle være en myk overgang fra barnehagen, med mye fokus på lek, eventyr, sanger, rim og regler. Samtidig har engelsk vært et ... -
Sammenheng mellom perseptuell vurdering av hypernasalitet og nasometerverdier hos barn med leppe-kjeve-ganespalte
(Master thesis, 2011-12-03)Excessive nasal resonance in speech (hypernasality) is a disorder which may have negative communicative and social consequences for the person who has this problem. Excessive nasal resonance is often associated with cleft ... -
Sammenheng mellom selvrapporterte og målte lese- og skriveferdigheter hos et utvalg av studenter og innsatte
(Master thesis, 2016-05-24)This master thesis is based on the project Reading and spelling skills among inmates in Norwegian prisons" (Jones, 2012), where the level of reading and spelling skills of the Norwegian inmates was assessed using questionnaires ... -
Sammenhengen mellom pragmatiske språkvansker og ADHD blant unge lovovertredere
(Master thesis, 2023-05-15)Nyere forskning viser at mange barn med ADHD også har pragmatiske språkvansker. Flere av de som får ADHD som barn vil også ha diagnosen i voksen alder. Hensikten med denne studien var å undersøke sammenhengen mellom ADHD ... -
Sammenhengen mellom stamming og emosjoner - En litteraturstudie med et historisk perspektiv
(Master thesis, 2018-06-13)Background: Different psychological theoretical and therapeutic traditions have been developed through history, also used by speech language pathologists in clinical contexts (Flasher & Fogle, 2011). The purpose of ... -
Sammenhenger mellom opplevde og diagnostiserte lese- og skrivevansker blant kvinnelige innsatte i norske fengsler
(Master thesis, 2021-06-11) -
Skriftlige engelskferdigheter hos dyslektiske elever. Sammenlignende studie av elever i Norge og i Ungarn
(Master thesis, 2009-05-25)This study is addressing differences in literacy skills in English, with a specific focus on Norwegian and Hungarian dyslexics. Study is conducted from the perspective of characteristic features in dyslexics and typical ... -
Språk og dysleksi - en oppfølgingsstudie av barn kartlagt i barnehagen med RI-5, TRAS og CCC-2 - en studie av ulike utviklingsprofiler
(Master thesis, 2016-05-24)Dyslexia is seen as a multifactorial impairment that can be analyzed at a biological, cognitive, symptomatic and environmental level. Consequently it should be possible to detect early risk factors for dyslexia. The aim ... -
Språk og stamming - En undersøkelse av språklig kompetanse hos fire gutter i alderen 5-8 år som stammer
(Master thesis, 2015-06-03)Developmental stuttering is a speech fluency disorder, beginning in early childhood. The final cause of stuttering is unknown, but it is likely that stuttering is multi-factorial and involves a complex relationship between ... -
Språkforståing og utvikling av lese - og skrivevanskar
(Master thesis, 2011-05-24)The aim of this study was to investigate the relationship between language - comprehension and developmental dyslexia. This study focused on whether there was a difference between children in a typical group and a dyslexic ... -
Språklig kompetanse hos syvåringer - En oppfølgingsstudie av barn som har deltatt i forskningsprosjektet ”Kartlegging av 5-åringers språk”
(Master thesis, 2016-05-24)Language impairment is defined as a developmental or acquired deficit, which can present itself as poor understanding and/or difficulty understanding verbal, written and/or other symbolic systems. This project is a follow-up ... -
Stamming og dikotisk lyttetrening. Effekt av dikotisk lyttetrening på språklig prosessering hos barn med stamming, målt med test for hurtig benevning
(Master thesis, 2022-05-19)Innledning: Denne masteroppgaven hadde som formål å undersøke i hvilken grad dikotisk lyttetrening (DL) hadde effekt på språklig prosessering hos barn med stamming. Forskning viser at flere mennesker som stammer har økt ... -
Stamming og språklateralisering – en undersøkelse med funksjonell og strukturell hjerneavbildning
(Master thesis, 2012-05-24)Utviklingsmessig stamming er en taleflytforstyrrelse som oppstår i barndommen. Mange barn som opplever forstyrrelsen blir spontant bedre, men omtrent en prosent av befolkningen har fremdeles utviklingsmessig stamming som ... -
Statistical Learning and Inconsistent Language Input: An Experiment in Grammar Learning.
(Master thesis, 2019-06-19)Denne masteroppgaven bygger på et eksperiment som ble utført for å undersøke robustheten ved statistisk læring. Voksne deltakere ble familiarisert med maskuline og feminine substantiver med doble kjønnsmarkeringer fra et ... -
Stemmeendring etter thyreoidektomi - Stemmeendring uten skade på recurrensnerven, og forekomst av recurrensparese ved Haukeland universitetssykehus
(Master thesis, 2019-06-19)Bakgrunn. Stemmeendring er en hyppig komplikasjon etter thyreoidektomi, også uten skade på recurrensnerven. Denne studiens overordnede hensikt var å undersøke subjektiv opplevd stemmeendring etter thyreoidektomi, uten skade ... -
Syntaktisk utvikling hos norske barn
(Master thesis, 2020-06-23)Det finnes lite forskning på hvordan den normale språkutviklingen foregår hos norske barn, og studiene som finnes er i stor grad gjort med små utvalg. Mer forskning trengs på dette området, slik at vi kan få et tydeligere ... -
The Development and Pilot of a Norwegian Nonword Repetition Test Following the Framework of Language Impairment Testing in a Multilingual Setting
(Master thesis, 2021-05-28)Det er en mangel på verktøy for screening og diagnostisering av barn med utviklingsmessige språkvansker (DLD) i Norge, noe som er veldig tydelig i alderen før barn lærer seg å lese og skrive, og spesielt om de er tospråklige. ...