Blar i Department of Biological and Medical Psychology på emneord "799999"
Viser treff 41-53 av 53
-
Skriftlige engelskferdigheter hos dyslektiske elever. Sammenlignende studie av elever i Norge og i Ungarn
(Master thesis, 2009-05-25)This study is addressing differences in literacy skills in English, with a specific focus on Norwegian and Hungarian dyslexics. Study is conducted from the perspective of characteristic features in dyslexics and typical ... -
Språk og dysleksi - en oppfølgingsstudie av barn kartlagt i barnehagen med RI-5, TRAS og CCC-2 - en studie av ulike utviklingsprofiler
(Master thesis, 2016-05-24)Dyslexia is seen as a multifactorial impairment that can be analyzed at a biological, cognitive, symptomatic and environmental level. Consequently it should be possible to detect early risk factors for dyslexia. The aim ... -
Språk og stamming - En undersøkelse av språklig kompetanse hos fire gutter i alderen 5-8 år som stammer
(Master thesis, 2015-06-03)Developmental stuttering is a speech fluency disorder, beginning in early childhood. The final cause of stuttering is unknown, but it is likely that stuttering is multi-factorial and involves a complex relationship between ... -
Språkforståing og utvikling av lese - og skrivevanskar
(Master thesis, 2011-05-24)The aim of this study was to investigate the relationship between language - comprehension and developmental dyslexia. This study focused on whether there was a difference between children in a typical group and a dyslexic ... -
Språklig kompetanse hos syvåringer - En oppfølgingsstudie av barn som har deltatt i forskningsprosjektet ”Kartlegging av 5-åringers språk”
(Master thesis, 2016-05-24)Language impairment is defined as a developmental or acquired deficit, which can present itself as poor understanding and/or difficulty understanding verbal, written and/or other symbolic systems. This project is a follow-up ... -
Statistical Learning and Inconsistent Language Input: An Experiment in Grammar Learning.
(Master thesis, 2019-06-19)Denne masteroppgaven bygger på et eksperiment som ble utført for å undersøke robustheten ved statistisk læring. Voksne deltakere ble familiarisert med maskuline og feminine substantiver med doble kjønnsmarkeringer fra et ... -
Stemmeendring etter thyreoidektomi - Stemmeendring uten skade på recurrensnerven, og forekomst av recurrensparese ved Haukeland universitetssykehus
(Master thesis, 2019-06-19)Bakgrunn. Stemmeendring er en hyppig komplikasjon etter thyreoidektomi, også uten skade på recurrensnerven. Denne studiens overordnede hensikt var å undersøke subjektiv opplevd stemmeendring etter thyreoidektomi, uten skade ... -
Syntaktisk utvikling hos norske barn
(Master thesis, 2020-06-23)Det finnes lite forskning på hvordan den normale språkutviklingen foregår hos norske barn, og studiene som finnes er i stor grad gjort med små utvalg. Mer forskning trengs på dette området, slik at vi kan få et tydeligere ... -
The Development and Pilot of a Norwegian Nonword Repetition Test Following the Framework of Language Impairment Testing in a Multilingual Setting
(Master thesis, 2021-05-28)Det er en mangel på verktøy for screening og diagnostisering av barn med utviklingsmessige språkvansker (DLD) i Norge, noe som er veldig tydelig i alderen før barn lærer seg å lese og skrive, og spesielt om de er tospråklige. ... -
Tidlig innsats for barn og unge som har språkvansker, dysleksi og dyskalkuli
(Master thesis, 2019-06-19)Språkvansker, dysleksi og dyskalkuli er vansker som gjør at noen barn og unge strever med å tilegne seg grunnleggende språklige og matematiske ferdigheter. Siden 2007 har tidlig innsats vært et gjennomgående prinsipp i det ... -
Tidlige kognitive kjennetegn på dysleksi. Identifisering av kognitive ferdigheter hos barn, som kan predikere senere vansker med skriftspråket
(Master thesis, 2008-06-05)The purpose of this study was to investigate cognitive markers in pre-school age that can predict later failure in reading and writing. It was focused on phonological awareness and different aspects of short-term memory ... -
Undersøkelse av validiteten til spørreskjema om voksnes lesing: Screeninginstrument for å vurdere lesevansker hos voksne
(Master thesis, 2021-05-28)Spørreskjema for lesevansker hos voksne er utviklet som et screeninginstrument for å vurdere lesevansker hos voksne. Screeningsinstrument kan være nyttige å bruke for å vurdere individuelle leseferdigheter. Instrumentet ... -
Utbredelse av Fiberoptisk Endoskopisk Evaluering av Svelgfunksjonen som diagnostisk verktøy for dysfagi på sykehus i Norge og i andre land
(Master thesis, 2020-07-02)Hensikt: Målet med denne studien er å kartlegge hvordan dysfagi diagnostiseres på sykehus med slagenheter i Norge, i tillegg til å sammenligne Norge med andre land. Studien har videre som hensikt å bidra til en forbedring ...