Master theses
Nye registreringer
-
Ecos de una crisis: Memorias colectivas del colapso económico de 1999 y su relación con las elecciones presidenciales de 2021 en Ecuador - Polarización, fuentes de información y las memorias en el largo plazo.
(Master thesis, 2025-02-03)This thesis explores the collective memories of Ecuador’s economic crisis of 1999 and their relationship to the 2021 presidential elections, in which Guillermo Lasso defeated Andrés Arauz, the candidate of the Citizens’ ... -
El estudiante como puente entre la universidad y las escuelas: Las experiencias de los profesores de ELE en formación de las prácticas profesionales.
(Master thesis, 2025-02-03)I det sjuande semesteret deltar studentane på lektorprogrammet i spansk på sin første langpraksis, som varer 28 dagar. I forkant av dette har de deltatt på tre kortpraksisar (Prosjektgruppe for Redesign av Lektorutdanninga ... -
Between Fact and Fiction: Unreliable Narration, Intertextuality and the Impact of Sexual Violence in Lolita (1955) and My Dark Vanessa (2020)
(Master thesis, 2025-02-03)Denne masteroppgaven tar for seg romanene Lolita (1955) av Vladimir Nabokov og My Dark Vanessa (2020) av Kate Elizabeth Russell, som begge handler om grenseoverskridende forhold mellom eldre menn og unge jenter. Hensikten ... -
Digrafi og sosial betydning: Bruk av Z og V i russisk etter 24. februar 2022
(Master thesis, 2025-02-03) -
Sociolingüística del aprendizaje del español en Noruega: Actitudes y motivación lingüística.
(Master thesis, 2025-02-03)Denne studien undersøker sosiolingvistiske holdninger hos norske elever til spansk og hvordan disse påvirker språklæringen. En spørreundersøkelse blant elever ved Ås ungdomsskole og Grevlingen skole viser at holdninger til ... -
The ‘Made in China 2025’ Discourse in Norwegian Newspapers
(Master thesis, 2024-11-20)I denne oppgaven har jeg gjennomført en korpusbasert kritisk diskursanalysemetode for å undersøke hvordan norske aviser framstiller Kina. Hoveddelen av analysen har brukt van Dijks “ideological square” for å vurdere ... -
ADUA di Igiaba Scego: un’analisi dell'identità postcoloniale
(Master thesis, 2024-11-20)I denne oppgaven analyserer jeg romanen Adua (2015) av Igiaba Scego i lys av postkolonial teori. Igiaba Sceco (f. 1974) er en italiensk-somalisk forfatter bosatt i Roma som har skrevet en rekke romaner og noveller. Scego ... -
"She was a Woman; He was a Dog": A feminist reading of anthropomorphism and metamorphosis as tropes in two animal stories: Virginia Woolf's Flush and Rachel Yoder's Nightbitch.
(Master thesis, 2024-12-04)Denne masteroppgaven er en feministisk undersøkelse gjennom den teoretiske rammen “animal studies” om hvordan de litterære virkemidlene antropomorfisme og metamorfose fungerer i to dyrefortellinger for å belyse aspekter ... -
Troverdighet, detaljer og latter: Svetlana Aleksijevitsjs Krigen har intet kvinnelig ansikt som traumebearbeidelse
(Master thesis, 2024-11-20)In this Master’s thesis in Russian literature, I explore Svetlana Alexievich’s first book The Unwomanly Face of War. The main aim of this thesis is to examine war literature that challenges totalitarian official narratives ... -
"There Must Be Something in Books” : Literature, Censorship, and Imaginaries in Ray Bradbury’s Fahrenheit 451 and Lois Lowry’s The Giver
(Master thesis, 2024-11-20)Literary censorship is rising in contemporary America. What is it with the literary form and the imaginary that threatens a society to the extent a censor bans or restricts public access to books? This thesis examines ... -
Representation des personnages âgés et mythe de l'eternel retour dans la Terre d'Emile Zola.
(Master thesis, 2024-09-02)This study examines the representation of elderly characters in The Soil (or La Terre) through the lens of the myth of the eternal return. The initial hypothesis was that the elderly protagonists in The Soil were represented ... -
Towards Uncertain Horizons: The Weird, and the Weirdness of Sisyphean and The Sunken Land Begins to Rise Again
(Master thesis, 2024-05-15)Denne avhandlingen utforsker “the weird”, en litterær modus og et adjektiv som på norsk kan forstås som “det underlige” eller “det sære", og de ulike måtene “weirdness” kommer til uttrykk på i to litterære verk fra samtiden. ... -
Fantasy Beyond the Page: Metafiction and Mythmaking in Patrick Rothfuss’ “Kingkiller Chronicle” and J. R. R. Tolkien
(Master thesis, 2024-05-29) -
“American has become the neutral and standard English”: Pupils’ Attitudes Towards Standard and Non-standard Varieties of English in Norwegian Classrooms
(Master thesis, 2024-05-15)Denne språkholdningsstudien undersøker norske elevers holdninger til fire engelske uttalevarianter. Dette omfatter standard britisk engelsk (Received Pronunciation), standard amerikansk engelsk (General American), nord-vest ... -
Die Gedichte von Kim Sowŏl: eine Übersetzungsanalyse. Äquivalenzrelationen in deutschen Übersetzungen koreanischer Lyrik
(Master thesis, 2024-05-15)The growing interest in Korean culture caused by the Hallyu-Wave has led to an increasing number of literary translations into the German language. Based on the data from the Digital Library of Korean Literature (DKDL) it ... -
The Ambivalence of British Secular Culture: Investigating Conflicting Principles in Monica Ali’s Brick Lane (2003) and Kamila Shamsie’s Home Fire (2017).
(Master thesis, 2024-05-15)Formålet med denne masteroppgaven er å utforske sekulær ambivalens i britisk kultur som beskrevet i de britiske samtidsverkene Brick Lane (2003) av Monika Ali og Home Fire (2017) av Kamila Shamsie. Masteroppgaven analyserer ... -
Intercultural Competence in Curricula - A Qualitative Document Analysis of The Norwegian and Australian National Curricula
(Master thesis, 2024-05-15)I en stadig mer globalisert verden, blir en eksponert for flere kulturer samtidig enn tidligere. På bakgrunn av dette, tar oppgaven min for seg å undersøke hvordan læreplaner støtter inkorporeringen av interkulturell ... -
Large Language Models in L2 English Teaching: Exploring Teachers' Understanding and Utilisation
(Master thesis, 2024-05-15)Denne masteroppgåva har hatt som mål å undersøkje korleis lærarar forstår store språkmodellar (large language models, LLMs), korleis lærarane brukar desse i engelskundervisninga si, samt kva didaktiske val som rettleiar ...