Browsing Master theses by Title
Now showing items 30-49 of 105
-
Digital frakobling - En kvalitativ studie av smarttelefonbruk og mobilbegrensning
(Master thesis, 2020-09-05)Denne oppgaven undersøker smarttelefonbruk og frakobling fra smarttelefonen. Digitale medier blir stadig en større del av hverdagslivet, og vi er omringet av skjermer fra morgen til kveld. I denne sammenheng spiller ... -
Digitalisering av førstehjelpsopplæring for barn - Livreddende spillifisering
(Master thesis, 2019-06-19)Denne studien presenterer prosessen for design, utvikling og evaluering av en prototype av høy fidelitet. Prototypen er utviklet som et fungerende mobilspill for iOS enheter som skal lære barn mellom seks og åtte år enkle ... -
Dilemmas When Designing Methods for Sensitive Personalization Design
(Master thesis, 2021-06-01)The objective of personalization technology is to create a product that matches the exact requirements of individual consumers. Most approaches for developing and testing such systems relies on sophisticated and advanced ... -
Displaying rainy days in Bergen(s Tidende): Combining weather and news in a user-friendly way
(Master thesis, 2021-06-01)This thesis studies users', especially Bergenser's, relationship to weather with the aim to make a prototype of weather widgets for Bergens Tidende's digital platforms. By applying Design Science Research methodologies, a ... -
Divide and Control: Evaluating Controllability in Multi-lists Presentation of Recommendations
(Master thesis, 2020-12-18) -
En Mobilapplikasjon Designet for Selvhåndtering av Diabetes Mellitus Type 2
(Master thesis, 2021-06-15)Denne masteroppgaven presenterer en designvitenskapelig forskning som har i hensikt å designe en mobilapplikasjon som skal hjelpe personer med diabetes mellitus type 2 (DMT2) til å forbedre selvhåndtering av sykdommen. ... -
Enhancing the Performance Of Instrumental Tasks In Construction Through Immersive Augmented Reality Technology
(Master thesis, 2021-12-01)This thesis dives into instrumental immersion to better understand and improve the user experience of augmented reality (AR) devices and their interfaces. This is spesific to the usage of AR devices in the domain of ... -
Evaluating a Faceted Search Approach for Efficient News Event Filtering
(Master thesis, 2019-12-01)The aim is to investigate the user's behavior from the three types of search interface and compare the effectiveness of the user's point of view. The goal of the thesis is to find out to what extent the faceted search ... -
Explanations in Music Recommender Systems in a Mobile Setting
(Master thesis, 2020-09-18)Every day, millions of users utilize their mobile phones to access music streaming services such as Spotify. However, these `black boxes’ seldom provide adequate explanations for their music recommendations. A systematic ... -
Exploring engagement profiling in MOOCs through Learning Analytics: The Open edX Case
(Master thesis, 2021-06-01)The enormous amount of data being generated daily, requires effective and efficient ways of processing and analysing in order to extract useful information and form meaningful conclusions. Learning Analytics is a set of ... -
Exploring User Experience and Flow Indications in Mixed Reality
(Master thesis, 2021-06-01)This thesis investigates a user-centered approach to developing a Virtual Reality (VR) application and exploring Mixed Reality (MR). The intention of the VR application is to encourage cooperation and effective work, as ... -
Facebook som arena for krisekommunikasjon En analyse av Trond Giskes bruk av Facebook til krisekommunikasjon
(Master thesis, 2019-06-25)Målet med denne masteroppgaven har vært å få innsikt i hvordan politikere kan benytte sosiale medier til å forsvare seg under kriser og skandaler. Oppgaven har tatt utgangspunkt #metoo, og hvordan Trond Giske forsvarte seg ... -
Forskjellen mellom falske og ekte nyheter: En kvalitativ og kvantitativ analyse om hvordan unge voksne skiller mellom falske og ekte nyheter
(Master thesis, 2019-06-27)Denne masteroppgaven undersøker hvordan Nordmenn skiller mellom falske og ekte nyheter, samt hvordan en mindre gruppe Nordmenn, nemlig unge voksne skiller mellom falske og ekte nyheter. Oppgaven tar i bruk både spørreundersøkelse ... -
Gratis manipulasjon? En kvalitativ undersøkelse av unge spilleres bruk av Fortnite
(Master thesis, 2019-06-13)This thesis presents a qualitative study of player experience with and understanding of Fortnite. The study is important because today, the gaming industry constitutes a big commercial market and developers can, through ... -
Have You Thought About This? Trust and Responsibility in News Personalization
(Master thesis, 2021-06-01)Personalization is increasingly becoming a familiar concept, regardless of industry. This thesis explores how personalized news platforms can be designed, while fulfilling the news media’s responsibility to society and ... -
Håndgripelig brukergrensesnitt i Mixed Reality
(Master thesis, 2020-08-27)I denne studien undersøker jeg hvordan man kan designe et håndgripelig grensesnitt for Mixed Reality. Prosjektet inkluderer en kartlegging av teknologi for Mixed Reality, som er tilgjengelig på markedet i dag. En sentral ... -
«Hei, Google! Overvåker du meg?»
(Master thesis, 2021-06-01)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan unge mennesker i Norge og USA reflekterer rundt overvåking og personvern i bruken av smarthøyttalere. De populære enhetene med en alltid-lyttende mikrofon har ... -
Humble Bumble - Using gamification as a motivator to create environmentally friendly habits
(Master thesis, 2019-12-19) -
Hvordan inngår nyhetspodkaster i hverdagslivet til unge voksne? En kvalitativ analyse av unge voksnes bruk av nyhetspodkaster
(Master thesis, 2021-06-15)Unge voksne er aldersgruppen som konsumerer minst harde nyheter. Samtidig er dette aldersgruppen som i størst grad lytter til podkaster, også hvis det handler om nyheter eller politikk. De siste årene har norske mediehus ... -
Hypnos — Developing a Sleep Tracking System through User-oriented Media Design
(Master thesis, 2019)