Browsing Master theses by Title
Now showing items 176-195 of 248
-
Om kringkasterne mister fotballrettighetene, mister de da alt? En analyse av fotballrettighetenes rolle i et endret medielandskap
(Master thesis, 2019-06-25)Denne oppgaven har som mål å belyse aspektene rundt fotballrettigheter i Norge i et medielandskap i endring. Lineært fjernsyn er på vei ned, mens strømming blir mer og mer populært. Dette byr også på utfordringer for den ... -
Ombord: Utviklingen av en second-screen applikasjon med utgangspunkt i minimalisme som designmal
(Master thesis, 2021-12-01)Denne oppgaven presenterer forskning som involverer design i lys av minimalisme samt en evaluering av en high-fidelity prototype for applikasjonen Ombord. Ombord er designet for NRK, med ønsket mål om å engasjere sakte-TV ... -
Overvåker og overvåket
(Master thesis, 2021-06-15)Denne oppgaven undersøker hvilke praksiser unge voksne har for å overvåke andre individer i sosiale medier, og hvordan de selv beskytter seg for slik overvåking, ofte kalt «stalking». I den sosio-tekniske konteksten som ... -
Personaliserte innholdsunivers er fremtiden: En kritisk analyse av prototypen «TV 2’s Innholdsunivers» med hybrid personalisering
(Master thesis, 2022-05-31)Mediebransjen er i stadig endring. Teknologi og fremveksten av internett har gjort det mulig for oss å konstant ha tilgang på nyheter, underholdning og hva enn vi skulle ha behov for i øyeblikket. Samtidig som at teknologien ... -
Personaliserte nyheter er ikke så vanlig som du tror. En kvalitativ studie av i hvilken grad personalisering forekommer hos Schibsted, VG og BT
(Master thesis, 2021-06-01)Følgende studie tar for seg hvordan de tre medieorganisasjonene Schibsted, VG og BT forholder seg til personalisering av nyheter i sine nettaviser. Studien undersøker hva som er årsaken til organisasjonenes holdninger til ... -
Personalized Advertisement Recommendations Using Implicit Feedback
(Master thesis, 2024-06-03)Online advertising is a big part of everyday life for the average internet user, and an important source of income for most mass media companies. Studies have shown that users often prefer ads that are relevant to their ... -
Personalized Recommendations of Upcoming Sport Events
(Master thesis, 2023-06-02)Recommender systems have emerged as essential tools for enhancing user engagement and content discovery in various domains, including the sports industry. In the context of sports viewing, personalized recommendations have ... -
PODKASTER SOM LÆREMIDDEL I HØYERE UTDANNING En kvalitativ studie av førsteårsstudenters erfaring med hybrid sjangerutforming av fagpodkast
(Master thesis, 2023-06-02)Denne masteroppgaven utforsker førsteårsstudenters erfaring med fagpodkasten Retocast. Den tematiske analysen baserer seg på empiri fra seks semi-strukturerte kvalitative intervjuer med studenter og to intervjuer med ... -
Politiker – person eller profesjon?
(Master thesis, 2020-12-19)Denne oppgaven tar for seg unge mennesker sitt forhold til personalisert politikk. Studien er basert på åtte enkeltintervjuer gjennomført våren 2020. Oppgaven tar utgangspunkt i tre klipp av Senterpartileder Trygve Slagsvold ... -
Politisk influenser-kommunikasjon på YouTube
(Master thesis, 2020-10-07)En analyse av politiske influensere sin appell på YouTube. -
«Pressen svarer på kritikk – en ny tid for norsk mediedebatt?»
(Master thesis, 2022-06-01)I lys av en økende mistillit til nyhetsmediene i flere land og bruk av mediekritikk som et politisk grep i valgkampanjer gjennom blant annet politikere som Donald Trump, står mediene i dag overfor en rekke utfordringer med ... -
"Prisen å betale" - En studie av hvordan unge voksne forholder seg til personvern på nett.
(Master thesis, 2019-06-20)Denne studien tar for seg hvordan unge voksne vurderer eget personvern på nett, og hva som påvirker disse vurderingene. Med oppgaven ønsker jeg å få en videre forståelse for hva denne «digitale» generasjonen tenker og føler ... -
Problemet med «tillit» - En kvalitativ studie av tillit til norske nyhetsmedier
(Master thesis, 2019-12-19)Denne oppgaven undersøker hva nyhetsmottakere legger i det å ha tillit til nyhetsmedier. Borgernes tillit til nyhetsmedier har lenge vært gjenstand for stor interesse, både innenfor medieforskningen og i samfunnsdebatter. ... -
Programleiarrolla i tv-dokumentaren - på godt og vondt
(Master thesis, 2022-06-01)Tema for oppgåva er programleiarrolla i tv-dokumentaren. Journalistikk er basert på rapportering som samsvarar med røynda (Brurås, 2014, s. 53). Dette kan gjerast på ulike vis. Medan nyheitsjournalisten strevar etter ... -
Promoting Data Journalism with Purpose-Made Systems: A case study of the benefits of purpose-made data journalism systems among Norwegian Data Journalists
(Master thesis, 2020-08-25)The research project presented in this thesis is a case study investigating the usefulness of purpose-made data journalism systems. The study consists of two investigations, the first informal and exploratory, and the other ... -
Punctuation Prediction for Norwegian: Using Established Approaches for Under-Resourced Languages
(Master thesis, 2021-06-15) -
Reaksjonsvideoer: En studie av unge voksnes opplevelser med mediefenomenet reaksjonsvideoer
(Master thesis, 2022-06-01)Denne oppgaven undersøker hvordan unge voksne benytter seg av mediefenomenet reaksjonsvideoer. Ettersom plattformer som YouTube og Twitch blir mer populære og sentrale i folks hverdag vil man naturligvis også bli smittet ... -
Reducing academic procrastination: Designing an artifact to aid students
(Master thesis, 2021-06-15) -
Relevans i søkeresultatene til TV2 Pippen - Hvilken rolle har design for å fremme relevansen til søkeresultatene i et MAM system?
(Master thesis, 2023-06-02)Denne oppgaven tar for seg hvordan design kan hjelpe med å fremme relevansen til søkeresultatene i TV2 Pippen. TV2 Pippen er TV2 sitt nye MAM system som skal erstatte dagens Ardome. Oppgaven analyserer et sett med ... -
Representations of gender in Warhammer 40,000
(Master thesis, 2023-06-02)This thesis explores the representations of gender in the miniature tabletop wargame Warhammer 40,000. Warhammer 40,000 is the world's most popular miniature wargame, and has spawned a sprawling transmedia franchise including ...