Blar i Faculty of Psychology på tittel
Viser treff 224-243 av 3375
-
Barnehagelærerers psykososiale arbeidsmiljø- - en kvantitativ studie av barnehagelæreres opplevelser av krav, kontroll, sosial støtte, mestring og stress i arbeidsituasjonen
(Master thesis, 2019-06-18)Denne kvantitative studien tar for seg barnehagelæreres psykososiale arbeidsmiljø i kommunale barnehager, i en stor kommune i Norge. Arbeidsmiljøfaktorer som er undersøkt er barnehagelæreres opplevelser av krav, kontroll, ... -
Barnehagelæreres forutsetninger for å ivareta barn med nedsatt hørsel
(Master thesis, 2023-05-30)Barn med nedsatt hørsel er en gruppe stadig flere barnehagelærere i ordinære barnehager møter i sin yrkestid. Dette er grunnet i at det nå er færre spesialiserte barnehager med egen tilrettelegging knyttet til hørsel og ... -
Barnehagelæreres kunnskap og mestringsforventning tilknyttet stamming
(Master thesis, 2021-05-28) -
Barnehagestyreren på stram line - En studie av kompetansekrav til barnehagestyrere
(Master thesis, 2011-05-16)The aim of the study is to investigate the relationship between the requirements for kindergarden skills and the real expertise of these leaders. The study has a qualitative design. From a hermeneutical approach I conducted ... -
Barnet si stemme i fylkesnemndsvedtak
(Master thesis, 2011-05-20)Barn har gjennom barnekonvensjonen og norsk lovverk fått eigne rettar som blant anna gjev dei rett til å delta og bidra i eiga sak. Artikkel 12 i barnekonvensjonen (1989) heimlar barn sin rett til å bli høyrt i alle avgjerder ... -
Barnets beste i tilbakeføringssaker. Hvordan forstås dette begrepet og hvilke vurderinger inngår i fylkesnemndsvedtak om spørsmål om tilbakeføring av barn i henhold til barnevernloven § 4-21?
(Master thesis, 2011-05-20)Formålet med studien var å undersøke hvordan fylkesnemndene forstår begrepet barnets beste og hvilke vurderinger som inngår i denne vurderingen når de skal vurdere om barnet skal tilbakeføres til sine biologiske foreldre. ... -
Barnets stemme hjemme. Om barneskolebarns deltagelse hjemme sett fra barns synsvinkel
(Master thesis, 2008-06-30)Implementeringen av Barnekonvensjonen i norsk lovverk i 2003 har aktualisert ulike tema knyttet til barns rettigheter. Barns deltagelse er et barnepolitisk satsingsområde, og Norge skal være ledende i Europa på dette ... -
Barnevernansattes erfaringer og refleksjoner rundt oppfølging av sårbare barn under Covid-19
(Master thesis, 2022-06-03) -
Barnevernets betydning for enslige mindreårige flyktningers livskvalitet. En kvalitativ studie av 17 enslige mindreårige flyktningers erfaringer.
(Master thesis, 2023-05-17)Enslige mindreårige flyktninger blir beskrevet som en sårbar gruppe. Det er gjort mye forskning på denne gruppen under asylfasen, men mindre forskning på tiden etter bosetting. Formålet i mitt masterprosjekt har vært å ... -
Barnevernets erfaringer med det forebyggende arbeidet i SLT
(Master thesis, 2013-05-21)Samordning av Lokale rus- og kriminalitetsforebyggende Tiltak (SLT) er en samordningsmodell som tar sikte på å koordinere innsatsen for det forebyggende arbeidet i nærmiljøet. Barnevernet har en sentral plass i det ... -
Barnevernets håndtering av bosettingsarbeidet ved økt tilstrømning av enslige mindreårige flyktninger i 2015. Synspunkter og erfaringer fra barnevernsansatte
(Master thesis, 2018-05-30)The aim of this study was to provide knowledge about how the Norwegian child welfare services handled the work of settling during the increased inflow in 2015. This including a focus in challenges the caseworkers experienced, ... -
Barnevernsansattes erfaringer med å oppnå tilbakeføring etter fosterhjemsplassering
(Master thesis, 2022-05-19)Den europeiske menneskerettsdomstolens kritikk av norsk barnevern har lagt press på at barnevernet i større grad skal ha søkelys på målet om tilbakeføring ved fosterhjemsplasseringer. Formålet med forskningsprosjektet var ... -
Barneverntjenestens deltakelse i oppfølging av fosterbarns skolegang: Hva er god praksis?
(Master thesis, 2010-11-22)Bakgrunn og problemstilling: Den viktigste målsettingen i denne masteroppgaven var å få mer kunnskap om hvordan barneverntjenesten involverer seg i fosterbarns faglige og sosiale fungering i skolen. Utgangspunktet for ... -
Barns atferd på ulike arenaer: En empirisk studie av sammenhengen mellom observert atferd sammen med en av foreldrene, rapportert atferd fra foreldre og rapportert atferd fra barnehagelærere.
(Master thesis, 2019-06-20)Kunnskap om barns atferd står helt sentralt når foreldre og barnehagelærere skal tilrettelegge for barns trivsel og utvikling. Hvordan barn samhandler med andre kan variere på tvers av ulike arenaer, og det kan være store ... -
Barns deltagelse i skolen - slik det fortoner seg fra barns synsvinkel
(Master thesis, 2009-03-11)I 2003 ble barnekonvensjonen implementert i det norske lovverket. Barnekonvensjonens artikkel 12 slår fast at alle barn som er i stand til å danne seg mening i en sak skal få muligheten til å utrykke seg i alle saker som ... -
Barns medvirkning ved bruk av metodetypologien "fotostemme" - slik det fortoner seg fra barns perspektiv
(Master thesis, 2018-06-14)Background: This thesis originates from the project "Participation for a childhood environment free of bullying" which is a part of one of the participating municipalities in the project "Mapping and development work in ... -
Barns rett til tiltak fra barneverntjenesten: Et paternalistisk paradoks? - En kvalitativ dokumentanalyse av politiske dokumenter tilknyttet bvl §1-6
(Master thesis, 2023-05-15)Rettighetsfestingen av barns rett til tiltak fra barneverntjenesten, har vært en debatt i Norge siden utarbeidelsen av barnevernloven av 1992. Etter ikraftsettelsen av barnevernloven av 1992, har fire offentlige utvalg fra ... -
Barns språklige begrensninger: terapeutiske utfordringer - strategier og metoder for å få i gang kommunikasjon
(Master thesis, 2012-11-26)This paper reviews different methods which may stimulate communication and the development of an alliance in therapeutic settings with children who have language impairments. According to the evidence-based psychological ... -
Barns tilegnelse av konsonantklynger med /s/ og /r/: En pilotstudie
(Master thesis, 2020-07-02)Detaljert og språkspesifikk kunnskap om normal fonologisk utvikling og språklydtilegnelse er helt nødvendig for å kunne fange opp barn med språklydsvansker. Konsonantklynger forekommer hyppig både i norsk og andre språk, ... -
Barriers and facilitators for dental care among patients with severe or long-term mental illness
(Journal article; Peer reviewed, 2022)Background: Persons who struggle with severe or long‐term mental illness (SMI) have a higher prevalence of oral health problems than the general population. Obtaining and continuing dental treatment is challenging for this ...